DELÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 2015, SAMMANSTÄLLNING

(för fullständig rapport, se bifogad fil)

• Periodens resultat uppgick till -6 205 kSEK (-2 573) och resultat per aktie uppgick till -0,30 SEK ( 0,15).
  • Övriga intäkter uppgick till 442 kSEK (528).
  • Likvida medel uppgick per 30 juni 2015 till 12 581 kSEK (21 339).
  • Investeringar under januari - juni 2015 uppgick till 3 464 kSEK (3 662).
  • Eget kapital uppgick per 31 juni 2015 till 130 108 kSEK (136 561).

• Höga silver- och guldhalter vid borrning i silvergruvans djupförlängning.
  • Utmärkta prospekteringsmål i Mo i Rana-området i Norge.
  • Årsstämma hölls den 23 mars 2015

DEN AKTUELLA RAPPORTPERIODEN (3 månader; april – juni)

• Kvartalets resultat uppgick till -1 624 kSEK (-356) och resultat per aktie uppgick till  -0,08 SEK ( -0,02).
  • Övriga intäkter uppgick till 433 kSEK (99).
  • Investeringarna under april-juni 2015 uppgick till 1 981 kSEK (1 855).
  • Bolaget tecknade ett optionsavtal för att köpa Blaikengruvans anrikningsverk

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Sotkamo Silver förvärvade Blaikengruvans anrikningsverk
  • För vidareutveckling av Silvergruveprojektet har ett lånelöfte om 85 miljoner SEK erhållits från Innovationsfinansieringsverket Tekes

Jämförelsesiffror avser motsvarande period föregående år för resultat- och kassaflödesposter och 31 december 2014 för balansposter.

VD HAR ORDET

Metallpriserna är cykliska och jag bedömer att de börjar närma sig konjunkturdalens botten. Både metallpriser och gruvbolagsvärderingar är låga och läget börjar likna det som var 2008, då börserna i USA och Sverige fortfarande gick relativt bra medan värderingarna började sjunka och metallpriserna började öka. När metallpriserna vänder så är oftast ädelmetallerna som vänder först. Priset på silver och guld var inte särskilt högt 2008, men ökade betydligt under 2009 och fortsatte så fram till 2012. Samtidigt ökade investeringsviljan i gruvindustrin betydligt och flera nya gruvprojekt kom i gång världen över.

Silverpriset har gått ner sedan Q1 rapporten och det komplicerar investeringsklimatet. Vi kan dock fortfarande se att projektet är positivt och ger bra avkastning, även med dagens silverpriser. För Silvergruveprojektet är det viktigt vad silverpriset är om två-tre år eftersom vi då planerar att vara i produktion, medan dagens pris oftast avgör attraktionskraften hos investerare, som ofta arbetar utan långsiktigare syften. Om silverpriset blir högre än idag så är projektet mycket lönsamt, men Bolaget klarar sig även med dagens lägre priser.

Uppfattningen att lånepengar är tillgängliga i överflöd med låg ränta är falskt. Det finns mycket förmånliga lånemöjligheter för hushåll och fastighetsinvesteringar, men inte för industriella investeringar, speciellt inte för industriinvesteringar med prisrisk inom råvaror, valutor etc. Det är precis som två olika världar. Tiden har varit svår för industriinvesteringar under senaste åren, speciellt inom EU på grund av de kapitaltäckningsregler som Basel-reglerna fastställt för bankerna. Bankerna är ovilliga att finansiera industriprojekt. Pengar måste istället inhämtas från marknaden, antingen som eget kapital, obligationslån eller som andra komplexa finansieringslösningar. Därför arbetar vi aktivt med ett totalt finansieringspaket som består av flera delar, så att det blir en bra lösning för våra aktieägare.

Finansierings- och leveransavtalet avseende design och nyckelfärdig leverans av elektrifiering, automation och instrumentering med ABB Oy Finland är förlängt till slutet av 2015. ABB kommer att delta i kommande finansieringsarrangemang, där storleken på finansieringen är beroende av leveransens värde, men är maximerat till 5 miljoner euro.

Bolaget har förvärvat anrikningsverket vid Blaikengruvan. Det kompletta anrikningsverket för basmetaller ska flyttas till Sotkamo Silvers Silvergruveprojekt i Finland.  Förvärvet beräknas minska Silvergruveprojektets totala kapitalbehov med 7 miljoner EUR, vilket motsvarar cirka 65 miljoner SEK och förbättra projektets lönsamhet ytterligare.

Innovationsfinansieringsverket TEKES, har gett Sotkamo Silver ett lånelöfte om finansiering om sammanlagt 9,4 miljoner EUR vilket motsvarar cirka 85 miljoner SEK. TEKES-lån ska användas för att förbättra Silvergruvans lönsamhet ytterligare. Projektet innebär även kostnader men jag bedömer att lånet stärker Bolagets möjlighet att finansiera Silvergruveprojektet. Även en malmsorterare bedöms att förbättra Silvergruveprojektets lönsamhet, när den kommer att införas i produktionslinjen efter igångkörningsperioden.

Arbetet med att ro en total finansieringslösning i hamn är prioritet ett för bolagsledning och styrelse. Silverprisets utveckling under närmaste månaderna har en stor betydelse för helheten, men genom utförda åtgärder och utvecklingsprojektets antagna resultat har vi förbättrat projektets hållbarhet mot nuvarande silverpriser.

Timo Lindborg

Kommande finansiell information

Sotkamo Silver kommer att ge ekonomisk information vid följande tillfällen:

• Finansiell rapport för tredje kvartalet Q3 - den 13 november 2015.
  • Bokslutskommuniké för 2015 - den 12 februari 2016.
  • Årsstämma 2016 – den 17 mars 2016.

Aktiedata

Antalet aktier registrerade av Bolagsverket var 20 643 198. Aktiekapitalet uppgick till SEK 141 596 341,47. Kvotvärdet var 6,86 kr.

En fullständig Bokslutskommuniké på svenska kan hämtas från: http://www.silver.fi/sivu/se/delarsrapporter/

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.

Stockholm den 12 augusti 2015. Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi. För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.