DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2012

DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2012

• Periodens resultat uppgick till -2 158 KSEK och resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK.
  • Koncernen redovisade en nettoomsättning på 833 KSEK.
  • Likvida medel uppgick per 31 mars 2012 till 8 621 KSEK.
  • Använda medel under januari - mars 2012 uppgick till 6 415 KSEK.
  • Taivaljärvi Silvergruvas fyndighet fortsätter till ett djup av minst 1 000 meter och med åtminstone tredubblad längd mot vad som tidigare varit känt.
  • Bankable Feasibility-studien klar för Taivaljärvis Silvergruva.
  • Årsstämma hölls den 29 mars 2012.

Sammandrag av händelser efter periodens utgång

• Uppdaterade malmreserver för Taivaljärvi silvergruva.
  • Bolaget upptäckte ett fel i Bankable Feasibility studien och uppdaterade den ekonomiska prognosen och kassaflödesuppskattningen för Taivaljärvi Silvergruva.
  • Den extra bolagsstämman godkände företrädesemission, riktad emission, emission av teckningsoptioner och sammanläggning av aktier.

Resultatet för koncernen

Resultatet för koncernen under perioden januari - mars 2012 uppgick före skatt till -2 158 (-1 376) KSEK.

Resultatet i koncernen är belastat med planenliga avskrivningar i Sotkamo Silver Oy med -58 (-63) KSEK.

Resultat för moderbolaget

Resultatet för moderbolaget under januari – mars 2012 uppgick före skatt till – 212 (-281) KSEK.

Stockholm, 24 maj, 2012

Timo Lindborg, VD

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på Bolagetas hemsida www.silver.fi

Informationen i denna pressrelease är sådan som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Detta pressmeddelande innehåller framåtblickande uttalanden, prognoser och uppskattningar. Indikationer av, och vägledning om framtida resultat och finansiella ställning och resultat är också framåtblickande uttalanden. Uttalandena är föremål för gruvindustrins riskfaktorer. Dessa framtidsinriktade uttalanden, åsikter och uppskattningar är ingen garanti för framtida resultat.

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt de internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna.

Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen. Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och NGM Equity börsen i Stockholm.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +46-8-30 49 20