FÖRÄNDRING I AKTIEKAPITAL OCH RÖSTER I SOTKAMO SILVER AB

Härmed meddelas att antalet aktier och röster i Sotkamo Silver AB har ökat med 82 572 792 aktier efter teckning av aktier i nyemissionen. Detta motsvarar 80 % av det totala antalet aktier i Bolaget efter ökningen.

Efter att Bolagsverket har registrerat aktierna, har antalet aktier och röster i Sotkamo Silver AB ökat till 103 215 990 och aktiekapitalet är 141 596 341,47 kronor. Kvotvärdet är cirka 1.37 kr.

Antalet utestående teckningsoptioner uppgår till 20 643 198. Teckningsoptionen ger rätt att teckna en aktie för 4 kronor i augusti 2017

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.

Stockholm, 29 juli 2016

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi. För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi.