HÖGA HALTER SILVER OCH GULD PÅ BETYDANDE BREDDER VID UNDERJORDISKT BORRPROGRAM.

Sotkamo Silver AB har mottagit resultatet från loggning och provtagning av första sex borrkärnor från årets borrprogram i underjord. Borrprogrammet genomförs med dimension T-76, vilket motsvarar 62 mm kärndiameter. Labtium Oy i Rovaniemi har analyserat proverna. FINAS har ackrediterat Labtium Ab:s laboratorium enligt SFS-EN ISO / IEC 17025:2005 standard.

Resultat från de fem första hålens analyser visar på höga silverhalter och guldhalter påbetydande bredder vid Taivaljärvi silvergruva.

• 175 gr/ton silver och 0,7 gr/ton guld (13 meter i hål TU-41).
  • 127 gr/ton silver och 1,4 gr/ton guld (6 meter i hål TU-43).
  • 94 gr/ton silver och 1 gr/ton guld (16 meter i hål TU-51).
  • 237 gr/ton silver och 1,9 gr/ton guld (4 meter i hål TU-54).
  • 294 gr/ton silver och 0,4 gr/ton guld (19 meter i hål TU-58).
  • 133 gr/ton silver och 0,4 gr/ton guld (8 meter i hål TU-47).

Syftet med borrprogrammet har främst varit att öka indikerade mineraltillgångar som kommer att ligga som grund för feasibility study.

I tabellen nedan visas en sammandrag av de bästa analysresultaten:

(För tabell se bifogad fil)

För kalkylering av silver- och guldekvivalenter har man som silverpris använt 22 USD/oz., som guldpris 1 200 USD/oz., zinkpris 2 100 USD/t, och blypris 2 000 USD/t. Därutöver har man använt 70 % utbytes- och betalningsreducering för zink- och blypris, men ingen reducering för guld och silver.

Kärnborrningen genomfördes från snedbanan. Avståndet mellan borrsektionerna är cirka 15-20 meter. Metallhaltiga zoner hittades i varje hål. I vissa hål har den mineraliserade zonen betydande bredder och silverinnehåll. I ett av dem finns upp till 2 meters bredd och 1 235 gram silver per ton, samt i den andra upp till över 4 meter och 357 gram silver per ton mineraliserad berg.

”Jag är mycket nöjd med resultatet från dessa borrhål i Taivaljärvi fyndigheten. Analyserna från underjordsborrning visar att det finns höga silverhalter även i djupare delar av fyndigheten", säger Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver AB.

Informationen i detta pressmeddelande baserar sig på analysresultaten från det oberoende ackrediterade laboratoriet Labtium Ab. Sotkamo Silver ABs teknisk chef, Jouko Jylänki har sammanställt tabellerna och informationen i detta pressmeddelande. Jylänki äger aktier i Sotkamo Silver AB. Den oberoende konsulten, Dr Jyrki Parkkinen, doktor i geologi, EURGEO, med Kvalificerad Person status genom The European Federation of Geologists (EFG), har planerat borrningen och övervakat rapporteringen av detta pressmeddelande. Han är inte anställd av Sotkamo Silver eller dess dotterbolag och äger inga aktier i bolaget

Stockholm, 28 april 2011

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och NGM Equity börsen i Stockholm.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +46-8-30 49 20