I DAG ÄR DEN SISTA DAGEN FÖR HANDEL MED TECKNINGSRÄTTER PÅ NGM EQUITY, STOCKHOLM

I dag den 27 juni är den sista dagen för handeln med teckningsrätter på NGM Equity börsen i Stockholm.

Sotkamo Silvers aktier är upptagna till handel på NGM Equity och Nasdaq Helsinki.

Tidplan för företrädesemissionen (alla datum hänför sig till 2016)

15 juni - 27 juni       Handel i uniträtter (teckningsrätter) på NGM Stockholm

15 juni - 29 juni       Teckningsperiod (teckning genom betalning)

15 juni –                 Handel med betalda tecknade units (BTU) på NGM Equity till emissionen är registrerad på Bolagsverket

15 juni –                 Handel med interimsaktier på NASDAQ Helsink till emissionen är registrerad på Bolagsverket i Sverige.

1 juli –                     Offentliggörande av utfall av företrädesemissionen

Aktieägare i Bolaget har företrädesrätt att teckna en (1) unit, bestående av fyra (4) nya aktier samt en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie 2016/2017

Information om företrädesemissionen

• Teckningsperioden löper från och med den 15 juni 2016 till och med den 29 juni 2016.
  • Teckningskursen per unit är 9 kronor, vilket motsvarar 2,25 kronor per aktie.
  • Teckningsoptionen ger rätt att teckna en aktie för 4 kronor i augusti 2017.
  • Bolaget tillförs högst cirka 186 miljoner kronor före emissionskostnader vid full teckning av Emissionen samt ytterligare ca 82 miljoner kronor om teckningsoptionen utnyttjas fullt ut.

För att förhindra förlust av eventuellt värde på uniträtter (teckningsrätter) måste dessa antingen utnyttjas för teckning av aktier senast den 29 maj 2016 eller säljas senast den 27 juni 2016, om uniträtter (teckningsrätter) är registrerade hos Euroclear Sweden, respektive senast den 22 juni 2014, om teckningsrätterna är registrerade hos Euroclear Finland.

Styrelsen för Sotkamo Silver AB (publ) (”Sotkamo Silver” eller ”Bolaget”) har upprättat ett prospekt avseende nyemission samt upptagande till handel, vilket nu har godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Prospektet har också passporteras till Finland.

Prospektet finns tillgängligt på Bolagets hemsida www.silver.fi. Det tryckta prospektet kommer under teckningsperioden att kunna erhållas kostnadsfritt från Sotkamo Silver, telefon +46 (0) 708 666 799, e-mail: agnetha.pernerklint@silver.fi. Frågor om teckning och betalning i Sverige besvaras av emissionsinstitutet Aqurat Fondkommission AB tfn: +46 (0)8 684 05 800. Frågor om teckning och betalning i Finland besvaras av emissionsinstitutet S-Bank Group i Finland Tfn: +358 (0)9 6134 6250

Rådgivare

Stockholm Corporate Finance är finansiell rådgivare, A1 Advokater och DLA Piper juridisk rådgivare till Sotkamo Silver. Aqurat Fondkommission och S-Bank Ltd är emissionsinstitut i företrädesemissionen.

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna

Stockholm den 27 juni 2016

Sotkamo Silver AB (publ) Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi.