Kommuniké från Sotkamo Silver AB:s extra bolagsstämma den 7 juni 2016

Sotkamo Silver AB (publ) höll extra bolagsstämma tisdagen den 7 juni 2016 i Stockholm.

Följande huvudsakliga beslut fattades vid stämman:

Stämman beslutade att anta en ny bolagsordning där bestämmelsen om aktiekapitalets gränser i  § 4 i bolagsordningen ändrats.

Stämman beslutade att minska bolagets aktiekapital med 95 149 145,97 kronor utan indragning av aktier genom att aktiens kvotvärde ändras från cirka 6,86 kronor till 2,25 kronor per aktie. Minskningsbeloppet ska användas för avsättning till fond att användas enligt beslut av bolagsstämma.

Stämman beslutade att anta två alternativa bolagsordningar. I den ena bolagsordningen ändrades endast gränserna för antalet aktier i § 5 i bolagsordningen och i den andra bolagsordningen ändrades bestämmelsen om aktiekapitalets gränser i  § 4 i bolagsordningen och gränserna för antalet aktier i § 5 i bolagsordningen. Stämman gav styrelsen i uppdrag att anmäla för registrering den bolagsordning som är mest ändamålsenlig med beaktande av anslutningsgrad i den unitemission stämman godkände.

Stämman beslutade att att godkänna styrelsens beslut om unitsemission den 4 maj 2016 innebärande en emission av högst 20 643 198 units. En unit består av fyra aktier och en teckningsoption. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en aktie i bolaget. Bolagets aktieägare ska äga företrädesrätt att teckna units, varvid en gammal aktie berättigar aktieägaren till en uniträtt, som berättigar till teckning av en unit. Avstämningsdag för emissionen är den 9 juni 2016. Teckningskursen per unit är 9 kronor, varav 2,25 kronor avser respektive aktie. Teckningsoptionerna ges ut utan vederlag. Teckning av units ska ske under tiden från och med den 15 juni 2016 till och med den 29 juni 2016. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie i bolaget under augusti 2017 till en teckingskurs om 4 kronor. Vid full teckning i unitemissionen och fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer bolagets aktiekapital att öka med 232 235 977,50 kronor, varav ökningen avser 185 788 782 kronor för aktierna och 46 447 195,50 kronor för teckningsoptionerna. Vid full teckning i unitemissionen och fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kan antalet aktier i bolaget komma att öka med 103 215 990, varav ökningen avser 82 572 792 aktier som utgör en del av units och 20 643 198 aktier som tillkommer genom full teckning av teckningsoptionerna. Ytterligare information om företrädesemissionen kommer att ingå i det prospekt som förväntas offentliggöras omkring den 14 juni 2016.

Stämman beslutade att genomföra av en fondemission omfattande en ökning av bolagets aktiekapital med 95 149 145,97 kronor genom ianspråktagande av bolagets fria egna kapital. Fondemissionen genomförs utan utgivande av nya aktier.

Stämman beslutade att minska bolagets aktiekapital med högst 185 788 782 kronor. Aktiekapitalets minskning ska fastställas till ett belopp i kronor som motsvarar aktiekapitalets ökning enligt stämmans beslut om aktieemission i unitemissionen och fondemission minus minskningsbeloppets storlek enligt stämmans beslut om minskning av aktiekapitalet. Minskningen ska genomföras utan indragning av aktier genom att aktiens kvotvärde ändras. Minskningsbeloppet ska användas för avsättning till fond att användas enligt beslut av bolagsstämma.

Stockholm den 7 juni 2016.

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi