NYA AKTIER OCH TECKNINGSOPTIONER REGISTRERADE HOS BOLAGSVERKET

Den av Sotkamo Silver AB (publ) nyligen genomförda företrädesemissionen av units, som godkändes av extra bolagsstämma den 7 juni 2016, har registrerats hos Bolagsverket. Genom emissionen har antalet aktier i bolaget ökat med 82 572 792 aktier och 20 643 198 teckningsoptioner utgivits. Det totala antalet aktier och röster i Sotkamo Silver uppgår därefter till 103 215 990 aktier och aktiekapitalet till 141 596 341,47 kronor, vardera aktie med ett kvotvärde på ca 1,37 kronor

Viktiga datum:

NGM Equity

• Sista dag för handel med betalda tecknade unit (BTU) på NGM Equity: 26 juli 2016
  • Första dag för handel med de nya aktierna och teckningsoptionerna på NGM Equity: 28 juli 2016
  • Avstämningsdag för konvertering av units (BTU) hos Euroclear Sweden: 28 juli 2016
  • Units (BTU) registreras som aktier (SOSI) och teckningsoptioner på VP-konton hos Euroclear Sweden: 1 augusti 2016

NASDAQ Helsinki

• Sista dag för handel med interimsvärdepapper (unit) på NASDAQ Helsinki: 28 juli 2016
  • Interimsvärdepapper (unit) registreras som aktier (SOSI1) och teckningsoptioner på värdeandelskonto hos Euroclear Finland: 1 augusti 2016
  • Första dag för handel med de nya aktierna och teckningsoptionerna på NASDAQ OMX Helsinki: 2 augusti 2016

Rådgivare

Stockholm Corporate Finance har varit finansiell rådgivare, A1 Advokater och DLA Piper juridiska rådgivare. Aqurat Fondkommission och S-Bank Ltd är emissionsinstitut i företrädesemissionen.

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna

Stockholm, 22 juli 2016

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi. För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi.