SOTKAMO SILVER AB OFFENTLIGGÖR PROSPEKT AVSEENDE NYEMISSION

Ej för distribution, direkt eller indirekt, inom eller till Usa, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Schweiz, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller i någon annan jurisdiktion där distributionen av detta pressmeddelande skulle vara olaglig.

Styrelsen för Sotkamo Silver AB (publ) (”Sotkamo Silver” eller ”Bolaget”) har upprättat ett prospekt avseende nyemission samt upptagande till handel, vilket nu har godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Prospektet kommer också att passporteras till Finland.

Prospektet finns tillgängligt på Bolagets hemsida www.silver.fi. Det tryckta prospektet kommer under teckningsperioden att kunna erhållas kostnadsfritt från Sotkamo Silver, telefon +46 (0) 708 666 799, e-mail: agnetha.pernerklint@silver.fi. Frågor om teckning och betalning i Sverige besvaras av emissionsinstitutet Aqurat Fondkommission AB tfn: +46 (0)8 684 05 800. Frågor om teckning och betalning i Finland besvaras av emissionsinstitutet FIM Bank Ltd tfn: +358 (0)9 6134 6250.

Stockholm Corporate Finance AB agerar finansiell rådgivare i samband med nyemissionen.

Villkor i sammandrag

• De som på avstämningsdagen den 26 mars 2014 är registrerade som aktieägare i Sotkamo Silver äger företrädesrätt att för två (2) innehavda aktier teckna en (1) ny aktie.
  • Teckningskursen är 6 SEK per aktie, alternativt, vid teckning med stöd av teckningsrätter registrerade hos Euroclear Finland, 0,68 EUR per aktie. Teckningskurserna i svenska kronor respektive euro gäller även för teckning av nya aktier utan stöd av teckningsrätter.
  • Teckningsperiod: 31 mars - 14 april 2014 (kontoförande institut och förvaltare kan av praktiska skäl utfärda en deadline för anmälan/uppdrag för teckning som är före teckningsperiodens utgång)
  • Emissionsbelopp: maximalt 42 478 902 SEK
  • Handel med teckningsrätter på NGM Equity: 31 mars - 9 april 2014
  • Handel med teckningsrätter på NASDAQ OMX Helsinki: 31 mars - 7 april 2014
  • Handel med betalda tecknade aktier (BTA) på NGM Equity: 31 mars 2014 till dess att emissionen har registerats av Bolagsverket.
  • Handel med interimsaktier på NASDAQ OMX Helsinki: 31 mars 2014 till dess att emissionen har registrerats av Bolagsverket.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sotkamo Silver AB skall offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument (1991:980) och lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 mars 2014 klockan 09.00 (CET).

Stockholm 27 mars 2014

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

LADDA NER PROSPEKT: http://www.silver.fi/tiedostot/reports/Financial%20Reports/140327_Sotkamo_Silver_AB_556224-1892_Prospekt.pdf

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi