SOTKAMO SILVER FÖR FRAMSKRIDNA SAMTAL OM FINANSIERINGEN AV SILVERGRUVAN

Sotkamo Silver för framskridna samtal med ett stort internationellt finansinstitut och Svenska Exportkreditnämnden (EKN) gällande en omfattande finansieringslösning, i syfte att finansiera teknik och processutrustning leverans från Outotec och möjliggöra gruvans produktionsstart.

Samtalen gällande villkoren beror på ett beslut om en garantiförbindelse från Svenska Exportkreditnämnden. Samtalen utgör inte ett åtagande eller ett erbjudande om åtagande till någon transaktion eller finansiering.

Nästa steg är ett beslut om garantiförbindelse i Exportkreditnämndens styrelse. Beslutet kommer att tas tidigast den 23 augusti.

Outotec erbjuder ledande teknologi och tjänster för ett hållbart utnyttjande av jordens naturresurser.

“Publiceringen av den “Tekniska rapporten”, har gjort det möjligt för Bolaget att föra flera pågående diskussioner beträffande finansiering, vilket kan ses som marknadens erkännande av kvaliteten på Sotkamo Silvers projekt. Vi arbetar med flera möjligheter och för långt framskridna samtal med ett stort finansinstitut och Exportkreditnämnden” säger Dr Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver.

Stockholm den 16 augusti 2017

Sotkamo Silver AB (publ)

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 augusti kl. 08:45 svensk tid.

Kontaktperson:
Timo Lindborg, VD för Sotkamo Silver AB, telefon +358 40 508 3507

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger mineralfyndigheter, som innehåller silver och guld i Finland, och zink och guld i Norge. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

ISIN-nummer för teckningsoptioner av serie 2016/2017 är SE0008373880 med tickerkod SOSI TO4 på NGM Equity och SOSI1EW116 på NASDAQ OMX Helsinki.

Det finns 20 643 198 teckningsoptioner och var och en ger rätt att teckna en aktie för 4 kronor i augusti 2017. Se: http://www.silver.fi/sivu/se/emission_rum/

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via Cision Sverige och finns tillgängliga på www.silver.fi

Taggar: