SOTKAMO SILVER TECKNAR ETT OPTIONSAVTAL FÖR ATT KÖPA BLAIKENGRUVANS ANRIKNINGSVERK

Sotkamo Silver har tecknat ett optionsavtal med Lappland Goldminers Sorsele AB i konkurs, om att förvärva anrikningsverket vid Blaikengruvan. Förbehållet för förvärvet är att en legal Due Diligence utfaller positivt senast den 30 juni 2015.

Tekniska Due Dilligence-arbeten har genomförts med positiva resultat. Verket är i god kondition och väl anpassat till Sotkamo Silvers behov. Sotkamo Silvers avsikt är att flytta anläggning och maskineri till Bolagets Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun, Finland.

Förvärvet består dels av själva anrikningsverkets maskiner inklusive all utrustning som har med malmbearbetning att göra, dels byggnader till den del de är flyttbara. Ett slutfört förvärv beräknas minska Bolagets totala kapitalbehov betydligt för byggandet av Silvergruvan.

”Om den legala Due Diligensen utfaller med ett positivt resultat genomförs förvärvet och jag är övertygad att vi har lyckats förhandla fram ett avtal som är mycket positivt för Bolaget. Förvärvet erbjuder oss en möjlighet att minska Silvergruvans kapitalbehov betydligt och förbättra projektets lönsamhet ytterligare,” kommenterar koncernchef Timo Lindborg.

Stockholm den 27 maj 2015.

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Sotkamo Silver AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

www.silver.fi

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi