UTMÄRKTA RESULTAT HAR ERHÅLLITS FRÅN KOMPLETTERANDE BORRPROGRAM

De bästa genomskärningarna fanns i hål TS3 med 7,5 meter Ag (silver) 153 g/t, TS4 med 15 meter Ag 269 g/t, TS5 med 10,5 meter Ag 304 g/t, TS6 med 7,5 meter Ag 267 g/t och TS9 med 5,5 meter Ag 834 g/t.

Provtagning utfördes i 1,5 m långa delar. Prov analyserades hos Kemian Tutkimuspalvelut Oy (Anttila & Mäkelä, 2013). Silver, bly, zink, svavel och antimon analyserades genom användning av ICP-OES analys. Guld analyserades genom syraextraktion följt av vätskeextraktion och AAS. En rapport av resultaten "Sotkamo Silver, Silver Mine Infill Drilling Program 2013", har sammanställts av Dr Jyrki Parkkinen,  och finns på vår hemsida.

“Resultaten är utmärkta och ger oss en möjlighet att revidera brytningsplanen. Resultaten är ytterligare en bekräftelse på våra förväntningar av fyndighetens kvalitet inom det område där vi planerar att starta gruvdrift under de första produktionsåren", kommenterar koncernchefen Timo Lindborg.

Den oberoende konsulten Dr. Jyrki Parkkinen, doktor i geologi, har deltagit i utarbetandet av detta pressmeddelande. Han innehar en ’Qualified Person’s status, enligt European Federation of Geologists (EFG) och är kvalificerad att göra uttalanden enligt JORC och NI 43-101 regler.

För mer detaljerad information se våra webbsidor på: www.silver.fi

Sotkamo Silver AB Stockholm den 2 oktober 2013

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910 och för teckningsoptioner SE0004635290.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi