Ny studie ska sälja GANT:s kläder med hjälp av musik

Stockholm, 5 november, 2015

I samarbete med musikföretaget Soundtrack Your Brand har GANT nyligen genomfört en studie som visar att rätt musik som spelas på rätt plats vid rätt tid förhöjer kundupplevelsen i butik. Studien genomfördes i en av GANT:s butiker och visar tydligt att rätt val av bakgrundsmusik ökar både försäljning, kundnöjdhet och ger ett starkare varumärkesintryck.

Nu har GANT tecknat ett internationellt avtal med Soundtrack Your Brand som ska implementera sin musiklösningen i GANT:s butiker globalt.

Vi blev positivt överraskade av resultatet av den här studien och vi är övertygade om att det finns en outnyttjad potential i att använda musik på ett mer professionellt sätt för att stärka kundupplevelsen och därigenom vårt varumärke”, säger Caroline Roth, Global Marketing & Communications Director GANT.

Rapporten slår med statistisk säkerhet fast att bakgrundsmusik som stämmer överens med kundernas bild av varumärket ger en markant ökning av försäljningen.

Vi upplever just nu en stark tillväxt, mycket drivet av insikten hos många bolag att ett helhetsgrepp på sin butiksupplevelse inkluderar rätt musik. GANT delar vår övertygelse att en stor del av kundens upplevelse i butiken baseras på vilken musik som spelas. Flera studier visar att det stärker varumärket och driver försäljning, vilket nu börjar få fäste hos flera välkända livsstilsvarumärken. Vi är mycket stolta över att GANT som globalt varumärke har valt att samarbeta med oss”, säger Ola Sars, VD och grundare Soundtrack Your Brand.

Spotify Business är en musikstreamingtjänst som erbjuder företag möjligheten att stärka sitt varumärke med rätt musik. GANT har med denna musiklösning skapat en global musikprofil i enlighet med re-lanseringen av livsstilsvarumärket som skedde den tredje september tidigare i år. I ett första steg rullar GANT ut musikprofilen i Sverige, Norge och Finland för att sedan fortsätta förhöja musikupplevelsen i över 750 GANT butiker i 70 olika länder, inklusive UK, Frankrike och USA.

För mer information om GANT:

Fredrik Skärheden

GANT AB

fredrik.skarheden@gant.com

+ 46 70 181 34 28

För mer information om Soundtrack Your Brand:

Oscar Karlsson

Brunswick Group

syb@brunswickgroup.com

Tel +46 (8) 410 32 180

Om GANT

GANT är ett American sportswear-varumärke med en europeisk sofistikering som erbjuder moderna och högkvalitativa kläder för män, kvinnor och barn. På licens under varumärket GANT tillverkas klockor, skor, glasögon, underkläder och heminredning. Bolagets värden är baserade på dess autentiska och innovativa Ivy League-arv från amerikanska östkusten som grundades i New Haven, USA 1949. Sedan dess har varumärket vidareutvecklats i Europa och finns idag i 70 länder med över 750 butiker och 4000 utvalda återförsäljare världen över.

Om Soundtrack Your Brand

Soundtrack Your Brand är en musikstreamingtjänst för företag, grundat tillsammans med Spotify, som ger stora och små företag åtkomst till musikens förmåga att stärka varumärken. Med sin flexibla tjänst Spotify Business erbjuder Soundtrack Your Brand en komplett musiklösning för företagskunder, passande allt från stora kedjor till lokala butiker. Genom att kombinera innehåll, planering och marknadsföring, uppbackad av Spotifys katalog, och en enkel betalningsmodell som förenklar arbetet med musikrättigheter, är Soundtrack Your Brands tjänst Spotify Business det bekymmerslösa sättet att skapa värde genom att koppla samman varumärken och fans. www.soundtrackyourbrand.com