Pressinbjudan:100 000 kr till årets konstnärsstipendiat

Report this content

Ett av de största konstnärsstipendierna i norra Sverige delas ut av Sparbanksstiftelsen Norrland vid årsstämman den 20 april klockan 13.00 på Quality Hotel i Sundsvall.

Sparbanksstiftelsen Norrlands Konstnärsstipendium är ett av de största i sitt slag i norra Sverige. Det delas ur årligen till unga konstnärer med utbildning och koppling till Västerbotten eller Västernorrland. Stipendiet, som har till syfte att uppmuntra lovande konstnärer i regionen till fortsatt utveckling och skapande, går inte att söka. Det är istället en arbetsgrupp bestående av konstnärligt kompetenta personer som samlar in ett antal namn och sedan väljer ut stipendiaten. I år delas stipendiet ut för 15:e gången och bland tidigare mottagare märks Monica L Edmondsson, Knutte Wester, Anders Sunna och Ida Rödén.

Sparbanksstiftelsen Norrland delar även ut idrottsstipendier och det finns flera exempel på hur tidigare stipendiater tagit medaljer i OS.

– Det känns fantastiskt att få bidra både till deras utveckling och till känslan av möjligheter i norra Sverige, säger Stig Wiklund.

Sparbanksstiftelsen Norrland både vill och kan göra skillnad. Under senare år har man därför flyttat fram sina positioner ordentligt genom ett fördjupat samarbete med de lokala Swedbankkontoren i regionen.

– Jag och Maria Hedblom, vd på Sparbanksstiftelsen Norrland, har dessutom besökt lokalkontoren för att öka aktiviteten ännu mer. Vi vill verkligen göra skillnad för lokalsamhällena och i förlängningen bidra till ett ännu starkare och mer livskraftigt norra Sverige, säger Stig Wiklund, som nu gjort sitt första år som ordförande för Sparbanksstiftelsen.

Under året har Sparbanksstiftelsen också arbetat aktivt med de 20 huvudmän som tillsammans utgör Sparbanksstiftelsens ryggrad. De är ambassadörer för Sparbanksstiftelsens värderingar och engagerar sig på ideell basis för regionens bästa.

– Vi vill göra konkret skillnad för bygderna i Västerbotten och Västernorrland där vi verkar. Under året har vi därför utökat vår verksamhet och blivit ännu mer synliga i samhället. Vi har arbetat intensivt under året och det kommer att göra stämman extra intressant, säger Maria Hedblom, vd för Sparbanksstiftelsen Norrland.

Plats: Quality Hotel Sundsvall
Stipendieutdelning: 20 april kl. 13.00

Program bifogas.

För mer information:
Stig Wiklund, ordförande Sparbanksstiftelsen Norrland
070–581 89 22
stig.wiklund@positivakicken.se

Maria Hedblom, vd Sparbanksstiftelsen Norrland
maria.hedblom@sparbanksstiftelsennorrland.se

____________________________________

Sparbanksstiftelsen Norrlands huvuduppgift är att äga aktier i Swedbank och att arbeta för att Swedbank ska vara ett attraktivt alternativ på kreditmarknaden. Vi vill hålla sparbanksrörelsens idéer levande. Idag betyder det bland annat att upplysa om sparandets betydelse för samhällsutvecklingen och att aktivt arbeta för att bevara Sparbanksrörelsens grundläggande värderingar. Genom att arrangera olika aktiviteter kring ekonomiska frågor samt stötta och stimulera samhällsutvecklingen kan Sparbanksstiftelsen Norrland främja såväl sysselsättning som serviceutbud och tillväxt i vår region. Tillsammans med våra samarbetspartners delar vi årligen ut stöd inom områdena kultur, skididrott, ungt företagande och näringsliv.

Taggar: