Investering ska underlätta bostadsförmedling

Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse investerar en miljon kronor i startup-bolaget Mowida i Umeå för att skapa en friktionsfri bostadsmarknad där fastighetsägare och bostadssökanden lättare kan nå varandra.

Mowida är ett startup-bolag från Umeå som utvecklar en digital plattform som ska göra det enklare för bostadssökande att hitta boende och smartare för uthyrare att administrera och hyra ut. Målet är att skapa en helt ny kombination av ett fastighetssystem och en bostadsförmedling.

Nu går Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse, Partnerinvest Norr och Rickard Nyberg Fastighetsförvaltning in som nya finansiärer i startup-bolaget med sammanlagt tre miljoner kronor.
– Finansieringen betyder allt för oss. Det här ger oss möjlighet att fortsätta jobba med produkten och få ut den på marknaden och till de fastighetsägare vi har kontakt med, säger Meiju Vartiainen, vd för Mowida.

Stödet från finansiärerna innebär också mer än ett ekonomiskt tillskott, betonar Meiju Vartiainen. Även den kunskap och erfarenhet som finansiärerna kan bidra med är viktig, menar hon.
– Det finns verkligen mycket kompetens i den här gruppen av finansiärer. Sparbanksstiftelsen har stort fokus på samhällsnytta, det är värderingar som vi gärna vill ha in i bolaget. Partnerinvest Norr sitter på både kunskap och bra nätverk. Rickard Nyberg Fastighetsförvaltning Innebär viktig branschkompetens. Så det är ett riktigt bra gäng vi får med oss. Det känns jätteroligt, säger Meiju Vartiainen.

Finansiärerna är också mycket positiva till vad som nu kan ske med Mowida.
– Det är väldigt roligt att få vara en del av Meijus resa. Hennes entreprenörskap och driv tillsammans med en affärsidé som fyller ett viktigt tomrum, särskilt i studentstäder, är det som är det där extra som stiftelsen vill investera i säger Maria Hedblom, vd för Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse.

Den närmsta tiden kommer Mowida att vidareutveckla sitt system till en färdig produkt. Lanseringen är planerad till början av 2019, först med ett administrativt system för fastighetsägare och sedan med ett erbjudande till bostadssökande.

Mowida är i höst också aktuellt som ett av tre nominerade bolag i kategorin Årets unga företagare till Umeågalan den 8 november då framstående entreprenörer och företag i Umeå firas. Mowida har också deltagit i startupprogrammet och acceleratorprogrammet hos Uminova Innovation.

För mer information:

Maria Hedblom