SPCS-Gruppen gör storsatsning i Sverige

SPCS-Gruppen gör storsatsning i Sverige - skiljer ut företag för lösningar inom elektronisk handel SPCS-Gruppen satsar offensivt på e-handelslösningar i det nya bolaget SPCS Global Systems. - Vi märker en stigande efterfrågan på den här typen av system och genom att samla vår kompetens i ett separat bolag banar vi väg för att bli en ledande aktör på marknaden, säger Per Olsson, VD för det nya bolaget. - Scandinavian PC Systems Systems är redan marknadsledande på ekonomiprogram till mindre företag. Genom SPCS Global Systems har vi målsättningen att bli lika stora när det gäller ekonomisystem till medelstora företag. Målet är att ha cirka 30 procent av den marknaden inom 3-4 år, säger SPCS-Gruppens koncernchef Tom Scharning. Affärssystemet SPCS Rubicon Global har ett konkurrensövertag genom att det i standardutförande har ett välutvecklat webbgränssnitt, avancerade rutiner för elektronisk handel samt inbyggt säljstödsystem (CRM). Detta innebär en stor besparing för kunderna som inte behöver bekosta någon egenutveckling. Redan nu finns dessutom funktioner som gör det möjligt att via WAP-telefon registrera order, hämta lagerstatus m m direkt från systemet. - Inom ett år kommer en av fem Internetanvändare att surfa via mobiltelefon eller annan handhållen terminal. Eftersom många av våra användare uttryckt önskemål om att redan kunna använda våra administrativa lösningar på detta sätt har vi implementerat WAP i SPCS Rubicon Global, säger Tom Scharning. I takt med att WAP-telefonerna blir billigare kommer antalet användare snabbt att stiga och då har vi redan lösningarna klara. SPCS Global Systems har huvudkontor i Helsingborg. En etablering i Stockholm är planerad inom kort. Per Olsson Tom Scharning VD Koncernchef SPCS Global Systems SPCS-Gruppen För ytterligare information kontakta Per Olsson tel 042-16 85 00, mobil 0709-39 60 00 eller Tom Scharning, mobil: +47 920 14 600 SPCS-Gruppen bildades 1999 genom en sammanslagning av svenska Scandinavian PC Systems AB och norska PC-Systemer ASA. Bolaget är marknadsledande i såväl Sverige som Norge då det gäller affärssystem för mindre företag. Omsättningen för verksamhetsåret 1999 beräknas till ca 380 Mkr med ett resultat före skatt på 70-80 Mkr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00020/bit0002.pdf