SPCS-Rubicon Global nu med WAP

Användare av det Internetbaserade ekonomisystemet Rubicon Global kan nu via WAP-mobiltelefon registrera order, hämta kundstatus, nyckeltal, lagerstatus, anställningsregister m m. De nya lösningarna var färdiga i december, och kan testas på Rubicon Norges WAP-portal via WAP-telefon. Med WAP möjliggör Rubicon Norge en mycket omfattande användning av ekonomisystem, både när det gäller att dela information och ge möjlighet att alltid vara uppdaterad. "Vi ger användarna möjlighet att driva handel och följa verksamheten över Internet via mobiltelefon" säger koncernchef Tom Scharning i SPCS-Gruppen. "Inom ett år kommer en av fem Internetanvändare surfa via mobiltelefon eller annan handhållen terminal. Många av våra användare önskar redan nu använda våra administrativa lösningar på detta sätt - hämta telefonnummer, försäljningsstatstik, nyckeltal osv via telefon och Internet. Därför har vi nu implementerat WAP i Rubicon Global. Komponentteknologin i Rubicon Global gör det mycket enkelt att distribuera funktionaliteten på nya sätt, t ex WAP, utan att behöva ändra på källkoden." Experterna i branschen är överens om att användningen av denna sorts terminaler kommer att öka kraftigt i kundsegmentet. "Mobiltelefoner och andra handhållna terminaler blir en vanlig kanal till Internet de närmaste åren. Med vår framtidsinriktade teknologi och tidsmässiga system, är vårt mål att bli marknadsledande även på detta området" säger Scharning. "Idag kostar en WAP-telefon över 7 000 kronor, men priset kommer av allt att döma sjunka snabbt, som det alltid har gjort på nya produkter och banbrytande teknologi av denna typ. Inom kort kommer WAP och motsvarade teknologi finnas hos gemene man." WAP-funktonalitet i Rubicon Global kan provas med WAP telefon. Adress: http://wap.rubicon.no Oslo, 4 januari 2000 Tom Scharning Rolf Dahlberg Koncernchef Vice VD SPCS-Gruppen Scandinavian PC Systems AB För ytterligare information kontakta: Tom Scharning, mobil: +47 920 14 600 eller Rolf Dahlberg tel: +46 470 72 72 00 SPCS-Gruppen bildades 1999 genom en sammanslagning av svenska Scandinavian PC Systems AB och norska PC-Systemer ASA. Det nya bolaget är marknadsledande i såväl Sverige som Norge då det gäller affärssystem för mindre företag. Omsättningen beräknas till ca 380 Mkr med ett resultat före skatt på 70-80 Mkr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/04/20000104BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/04/20000104BIT00030/bit0002.pdf