Specialfastigheter emitterar obligationslån

Specialfastigheter Sverige AB lånar 175 miljoner kronor på obligationsmarknaden under sitt Medium Term Note-program.

Ett obligationslån om 175 Mkr utbetalas den 9 september 2016 med återbetalningsdag den 9 september 2026. Obligationslånet löper till en fast årlig ränta om 1,30 procent.

Obligationerna kommer att noteras på NASDAQ OMX Stockholm. Syftet med obligationerna är finansiering av den löpande affärsverksamheten.

– Vi förlänger vår löptid och minskar vår finansieringsrisk genom att emittera en tioårig obligation som har en relativt lång löptid. Räntenivån fortsätter att vara på historiskt låga nivåer och vi passar därför på att säkerställa vårt finansnetto genom att binda räntan, säger Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg.

Mer detaljerad information om obligationslånen och villkoren för emissionen finns på vår hemsida, www.specialfastigheter.se

Denna information är sådan information som Specialfastigheter Sverige AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 sept 2016 kl. 10.00 CET.

Thony Eriksson
Finansförvaltare

Specialfastigheter äger och förvaltar flera av landets säkraste fastigheter, bland annat välkända anstalter, polisfastigheter, försvarshögkvarter och domstolar. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till drygt 21,3 miljarder kronor. Vi har cirka 130 medarbetare. Verksamheten bedrivs över hela Sverige med delat huvudkontor mellan Linköping och Stockholm.

Vi förlänger vår löptid och minskar vår finansieringsrisk genom att emittera en tioårig obligation som har en relativt lång löptid. Räntenivån fortsätter att vara på historiskt låga nivåer och vi passar därför på att säkerställa vårt finansnetto genom att binda räntan.
Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg