Specialfastigheter publicerar årsredovisning för 2016

Specialfastigheters årsredovisning med integrerad hållbarhetsredovisning finns från och med idag tillgänglig på vår webbplats.

Årets resultat ökade till 1 638 (1 178) Mkr, till stor del på grund av lägre finansieringskostnader och högre positiv orealiserad värdeförändring på förvaltningsfastigheter. I övrigt är verksamheten mycket stabil och siffrorna pekar fortsatt åt rätt håll.

Åsa Hedenberg, vd för Specialfastigheter, kommenterar året och verksamheten i sitt vd-ord:

För Specialfastigheter var 2016 ett stabilt år, då vi i ännu högre grad än tidigare tydliggjorde hur vi skapar värde och för vem. Vi riktar oss nu uteslutande mot kunder med krav på säkerhet i någon form, och vi har därför valt att kalla den nisch vi verkar inom för säkerhetsfastigheter. Det är en spännande tid vi befinner oss i, med omvälvande samhällsutveckling präglad av nya affärsmodeller, digitalisering och snabb teknisk utveckling. En tid fylld av möjligheter men också utmaningar, inte minst inom säkerhet.

Årsredovisningen finns att ladda ned på www.specialfastigheter.se och trycks även i en mindre upplaga som skickas ut till de intressenter som begär det.

Denna information är sådan information som Specialfastigheter Sverige AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 mars 2017 kl. 16.00.

Åsa Hedenberg, vd, tel 010-788 62 01

Kristina Ferenius, CFO, tel 010-788 62 11

Specialfastigheter äger och förvaltar flera av landets säkraste fastigheter, bland annat välkända anstalter, polisfastigheter, försvarshögkvarter och domstolar. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till ca 23 miljarder kronor. Vi har drygt 130 medarbetare. Verksamheten bedrivs över hela Sverige med delat huvudkontor mellan Linköping och Stockholm.