Specialfastigheter säljer flera skolfastigheter i norra Sverige för 76 Mkr

Specialfastigheter säljer totalt sex fastigheter i norra Sverige till fastighetsbolaget Offentliga Hus för en köpeskilling uppgående till 76 Mkr. Fastigheterna är belägna i Karesuando, Kiruna, Gällivare, Jokkmokk och Tärnaby och har en sammanlagd LOA på ca 8 200 kvm. Hyresgäst är Sameskolstyrelsen som bedriver för- och grundskoleverksamhet i lokalerna.

– Försäljningen är ett led i att renodla vår verksamhet och tydligare nischa oss mot vårt uppdrag att äga, utveckla och förvalta fastigheter med höga säkerhetskrav. Vi tror att Offentliga Hus är en bra köpare som kommer att utveckla fastigheterna på ett positivt sätt som bidrar till skolornas och kommunernas verksamhet, säger Åsa Hedenberg, vd för Specialfastigheter.

Det totala hyresvärdet uppgår till cirka 12,1 miljoner kronor. Uthyrningsgraden är 100 procent och den genomsnittliga kontraktslängden 9,3 år.

Tillträde till fastigheterna sker den 31 januari 2017.

Savills har varit säljarens rådgivare.

Denna information är sådan information som Specialfastigheter Sverige AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 december kl.10.05.

Torbjörn Blücher
Affärschef Sverige

Specialfastigheter äger och förvaltar flera av landets säkraste fastigheter, bland annat välkända anstalter, polisfastigheter, försvarshögkvarter och domstolar. Specialfastigheter ägs till 100 procent av svenska staten. Fastighetsinnehavet har en lokalarea på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter och marknadsvärdet uppgår till drygt 21,6 miljarder kronor. Vi har cirka 130 medarbetare. Verksamheten bedrivs över hela Sverige med delat huvudkontor mellan Linköping och Stockholm.

Försäljningen är ett led i att renodla vår verksamhet och tydligare nischa oss mot vårt uppdrag att äga, utveckla och förvalta fastigheter med höga säkerhetskrav. Vi tror att Offentliga Hus är en bra köpare som kommer att utveckla fastigheterna på ett positivt sätt som bidrar till skolornas och kommunernas verksamhet.
Åsa Hedenberg, vd för Specialfastigheter