Analysguiden: Framsteg med tummen upp

SpectraCure har presenterat positiva preliminära resultat för pågående fas I-studie. Det sänker risken inför fortsatt resa mot en potentiell lansering på marknaden. Vi höjer riktkursen till 1,62 kronor (1,15) och rekommenderar Öka.

Återfall av lokal prostatacancer drabbar cirka 30 procent av de som en gång diagnosticerats. De traditionella hormonbaserade behandlingar hämmar tumörens tillväxt och patienten löper hög risk för biverkningar, så som depression och impotens. Med den godkända metoden fotodynamisk tumörbehandling (PDT) kan tumören avlägsnas samtidigt som många biverkningar kan undvikas. SpectraCure utvecklar och marknadsför verktyget, IDOSE®, som avser optimera metodens förutsättningar för effektiv behandling med generika verteporfin, en godkänd och beprövad fotoreaktiv läkemedelssubstans.

Bolaget har gjort framsteg i pågående fas I-studie som primärt avser att fastställa säkerhet vid full doseringsnivå. Sekundära målet är att påvisa terapeutisk effekt. I september meddelade bolaget att full läkemedelsdos uppnåtts och att den uppföljning som gjorts en vecka efter behandlingstillfället tyder på terapeutisk effekt utan biverkningar. Av fas I-studien kvarstår ytterligare uppföljningar och att skala upp doseringen laserljus. Ett godkännande för att påbörja studien vid sjukhuset i Philadephia är ännu inte på plats. Det har orsakat fördröjningar och bolagets tidigare plan att påbörja fas II-studien under 2017 kommer sannolikt revideras.

Med positiva preliminära delresultat för fas I-studien är SpectraCure ett viktigt med litet steg närmre ett möjligt utlicensieringsavtal och lansering på marknaden. Av denna anledning justerar vi upp sannolikheterna för att vårt antagna scenario kommer inträffa. Samtidigt har vi med rådande tempo på studien justerat fram intäkter från ett potentiellt samarbetsavtal aningen. Med reducerad risk reviderar vi upp vår riktkurs till 1,62 (1,15) kronor per aktie för de kommande tre månaderna. Det ger en möjlig uppsida om drygt 17 procent från senast betalda kurs om 1,38 kronor, vilken motiverar rekommendationen Öka.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här