En klassiker på det svenska julbordet – Mariestads Julebrygd

Julöl är en gammal genuin tradition. Så även Mariestads Julebrygd som med toner av karamell, citrus och choklad vid det här laget kan sägas vara en klassiker på det svenska julbordet.

– En jul utan julöl är som kärlek utan kyssar, så julöl är med andra ord helt nödvändigt, säger Richard Bengtsson, chefbryggmästare på Spendrups Bryggeri. Det är onekligen något speciellt med julöl och att få sätta julbrygden för året är alltid en höjdpunkt för mig.

Och vilka kyssar sen då, med toner av karamell, citrus och choklad. Julen är onekligen smakupplevelsernas högtid.

– Utmärkande för Mariestads Julebrygd är att det ingår hela fem maltsorter, vilket bjuder på utmaningar både hantverksmässigt och smakmässigt. Det gör det såklart extra roligt, säger Richard Bengtsson. Jag känner mig mycket nöjd med resultatet och hoppas att brygden ska förgylla många svenskars julbord även i år.

Såsom traditionen bjuder blir det alltså jul även i år, för bryggmästare Richard Bengtsson – och för många svenska julölsälskare.

Ytterligare information om Mariestads Julebrygd finns att läsa i bifogat dokument.

Richard Bengtsson, chefbryggmästare, 0702-15 68 99, richard.bengtsson@spendrups.se
Henrik Åström, marknadschef eget öl, 076-846 79 94, henrik.astrom@spendrups.se
Annika Molander, kommunikationsdirektör, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

En jul utan julöl är som kärlek utan kyssar, så julöl är med andra ord helt nödvändigt. Det är onekligen något speciellt med julöl och att få sätta julbrygden för året är alltid en höjdpunkt för mig.
Richard Bengtsson, chefbryggmästare
Utmärkande för Mariestads Julebrygd är att det ingår hela fem maltsorter, vilket bjuder på utmaningar både hantverksmässigt och smakmässigt. Det gör det såklart extra roligt. Jag känner mig mycket nöjd med resultatet och hoppas att brygden ska förgylla många svenskars julbord även i år.
Richard Bengtsson, chefbryggmästare