Härstedts spritskattesänkning hotar både bryggerijobb och vår folkhälsa

Härstedts spritskattesänkning hotar både bryggerijobb och vår folkhälsa Trots att det de senaste åren försvunnit 1500 jobb i den svenska bryggeribranschen presenterade regeringen alkoholinförselutredare, Kent Härstedt, idag ett förslag som inte stoppar den massiva gränshandeln och smugglet med öl. Utredningen riktar helt in sig på starkspriten och missar att ölen står för 89 procent av smugglingen. En konsekvens av den uteblivna sänkningen av ölskatten är att fler bryggeriarbetare riskerar att bli friställda. Friställningarna i branschen är en direkt konsekvens av de höga ölskatterna. - Medarbetarna i Bryggeribranschen har redan pressats hårt med uppsägningar och nedläggningar av hela bryggerier. Om regeringen skulle förverkliga utredningens förslag kommer fler svenska bryggeriarbetare att förlora jobben, till vilken nytta kan man fråga sig, eftersom konsumtionen av starköl inte minskar utan bara statens skatteintäkter. Sommarens stora inflöde av billig öl från framför allt Tyskland och Danmark gör att våra medarbetare och bryggerierna går en mörk höst till mötes. - Förslaget är också märkligt om man vill värna folkhälsan. Vi har inom svensk alkoholpolitik haft en lång tradition av att försöka få människor att konsumera alkoholsvagare drycker som exempelvis öl istället för starksprit. Det här förslaget innebär det motsatta. Jobb i bryggeribranschen Bryggeribranschen sysselsatte närmare 5000 personer för några år sedan men är idag nere på runt 3500. Två större bryggerier har under senare år lagts ner i Göteborg och Stockholm. Dessa 1500 jobb har försvunnit i onödan då alkoholdrickandet inte minskat, utan tvärtom ökat under samma period. Enda skillnaden är att skatterna i Sverige leder till att folk åker och köper sin öl någon annan stans. Det går heller inte att skylla på industrins effektivitet eller priser. De svenska bryggerierna har med alla rimliga mått mätt konkurrenskraftiga kostnader., Men när ölskatten tillkommer är Svenska bryggerier trots detta chanslösa i konkurrensen från länder med låg ölskatt som exempelvis Tyskland, Danmark och Estland. Därför anser vi att en sänkning av endast spritskatten allvarligt kommer att hota den svenska folkhälsan och våra arbetstillfällen inom bryggeriindustrin. Arbetsplatsklubbarna vid Spendrups Carlsberg Åbro ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/16/20040816BIT21060/wkr0001.pdf