Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, bjuder på mandel- och saffranskaka till Nygårdas Ekologiska Julmust

Nu till helgen tänder vi det första ljuset i adventsstaken, vi sätter upp julstjärnan och vi minglar med glögg, julmust och tilltugg tillsammans med nära och kära.

Nygårdas nyhet för i år är en ekologisk julmust med en lite mer sofistikerad smak – den är frisk och fyllig i karaktären med en viss sötma av russin och dadlar och med toner av vanilj och enbär. Örtig och aromatisk i både doft och smak. Ingredienserna i musten är ekologiska.

Julmust passar alldeles särskilt bra till julbordets läckerheter. I år har Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, fokuserat på dessertbordet och tagit fram en saffran- och mandelkaka med kryddiga hjortron  som gifter sig extra bra till Nygårdas Ekologiska must.

- Jag har skapat en saftig saffranskaka med hjälp av mandel. Tillsammans med kryddigheten i de inlagda hjortronen och fräschören från apelsinen möter det julmustens lite vuxnare smaker perfekt. Saffran, mandel, apelsin, hjortron och julmust – det är juldessert för mig, säger Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016.

- Vi ser att intresset för ekologiska produkter ökar mer och mer och nu lanserar Spendrups sin första ekologiska julmust som har kvar den klassiska smaken. Vi har tagit fram den ekologiska musten i en begränsad upplaga så vill man vara säker på att kunna avnjuta en väl kyld ekologisk Nygårda-must, bör man alltså vara ute i god tid, säger Anna Lidström, marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups.

Must är en ursvensk hemlighet. Endast ett fåtal personer vet exakt vad den mörka, rika drycken innehåller. Naturliga aromer och extrakt från äpple och malt är några av ingredienserna, plus en hemlig mix av kryddor som ger drycken dess karaktäristiska smak. I snart hundra år har musten haft en given plats på svenska matbord, där den passar särskilt bra till kryddig mat.

Nygårda Ekologiska Julmust på 33 cl glasflaska finns till försäljning i dagligvaruhandeln i begränsad upplaga från vecka 38. Ca pris 13 kronor.

Anna Lidström, marknadschef – vatten och must Spendrups, 070-182 78 73

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups. 0702 83 02 75.

Jag har skapat en saftig saffranskaka med hjälp av mandel. Tillsammans med kryddigheten i de inlagda hjortronen och fräschören från apelsinen möter det julmustens lite vuxnare smaker perfekt. Saffran, mandel, apelsin, hjortron och julmust – det är juldessert för mig.
Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016
Vi ser att intresset för ekologiska produkter ökar mer och mer och nu lanserar Spendrups sin första ekologiska julmust som har kvar den klassiska smaken. Vi har tagit fram den ekologiska musten i en begränsad upplaga så vill man vara säker på att kunna avnjuta en väl kyld ekologisk Nygårda-must, bör man alltså vara ute i god tid.
Anna Lidström, marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups