Malmberg Original inom kort i Spendrups sortiment

Malmberg Original – vattnet som blivit lovordat av sommelierer och toppat flera vattentest kommer från och med v.45 att finnas i Spendrups sortiment. Tack vare sin mjuka och balanserade smak förhöjer Malmberg upplevelsen av såväl vin som mat, men är samtidigt ett vatten med en karaktär som fungerar väl även på egen hand.

Nyckeln till Malmbergs framgång ligger i dess balanserade sälta. Långt innan försurningens tidevarv, för mer än 5000 år sedan, föll det rena vattnet som regn över Linderödsåsen i nordöstra Skåne Genom naturens egna filter morän, grus och kalk har det sedan oändligt sakta passerat och berikats med nyttiga mineraler och salter på sin väg.

– Vårt fokus är alltid smakupplevelser, oavsett om det gäller en enskild dryck eller mat och dryck i kombination. Därför är vi glada över att nu kunna erbjuda våra kunder ett vatten som har det där lilla extra för att ytterligare förhöja vin- och matupplevelsen, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups.

Länge har Malmberg Original enbart funnits på ett begränsat antal restauranger, hotell och delikatessaffärer, men i och med samarbetet med Spendrups öppnas möjligheten för ytterligare restauranger att få tillgång till det lovordade vattnet.

– Många av dem som haft möjlighet att pröva Malmberg Original vid restaurangbesök har hört av sig till oss med lovord. Naturligtvis känns det då väldigt roligt att nu erbjuda ännu fler möjligheten att få njuta av detta vatten som vi så stolta över. Sedan den 1 oktober kan konsumenter dessutom köpa Malmberg Original på Systembolaget, säger Nicklas Lindblad, marknadschef på Malmberg Original Water AB.

Om vattnet
Vattnet har ursprungligen kommit ner i form av regn över Linderödsåsen. Detta skedde för cirka 5000 år. Vattnet letade sig sedan oändligt sakta ner genom marken i bokskogarna, transporterades och filtrerades genom olika skikt av jord, lera, grus, berg och kalksten och bildade en artesisk källa 20 km längre bort, under Malmbergs egendom i Yngsjö. Trycket i källan är så kraftigt att vattenpelaren når ca 4 ½ meter upp i luften. Från källan rinner cirka 180 liter vatten per minut och av egen kraft. Under sin väg har vattnet berikats med mineraler och salter. Malmberg Original har därigenom på ett naturligt sätt fått en balanserad låg salthalt.

Både Malmberg Original och Malmberg Stilla kommer att finnas tillgängligt i Spendrups sortiment på 75 cl flaskor. Malmberg Original ingår också sedan den 1 oktober Systembolagets BAS-sortiment och har artikelnummer 1950-01. Pris 19:-/flaska.

Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups, 0701-82 77 13, mats.liedholm@spendrups.se
eller
Nicklas Lindblad, marknadschef Malmberg Original Water AB, 0766-39 59 81, nicklas@malmbergoriginal.se

Om Spendrups
Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1100 medarbetare och omsätter ca 3 MDR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

Om Malmberg Original Water AB
Familjen Malmberg i Yngsjö har en obruten brunnsborrartradition sedan 140 år tillbaka. 1976 hittades av en slump ett vatten som 1990 lanserades under namnet Malmberg Original. Malmberg efter upptäckaren och Original efter ursprungligheten (vattnet har åldersbestämts till 5245 + - 75 år).
Malmberg Original Water AB ägs av moderbolaget MalmbergGruppen AB. Källa och kontor finns i Yngsjö som ligger vackert beläget vid Åhus och Hanöbukten vid kanten av Österlen. Malmberg Original Water AB drivs idag av vd Per Malmberg, brunnsborrare i fjärde generationen.