Nya cidersmaken Briska Candy Apple bjuder på toner av kola toffee, friskt äpple och vanilj – och goda ciderdrinkar

Ytterligare en cidersmak tar plats i Briska-sortimentet. Den för Briska karakteriserande friskheten och höga juicehalten finns där, men den här gången är smaken sötare. För det är ju inte för inte som den heter Briska Candy Apple.

Precis som övriga smaker i Briska-sortimentet låter sig den nya smaken Candy Apple sig väl smaka som den är, gärna serverad i ett glas fyllt med is. Men, det finns ytterligare smakupplevelser att hämta när det kommer till Briska Candy Apple. Fredrik Selling, bartender på Upper House Lounge i Göteborg, har komponerat flera ciderdrinkar med den nya Briskasmaken som bas och det är bland annat sötman i kombination med fräschören som får honom att gå igång.

– Som bartender vill man alltid skapa en perfekt balans mellan sötma och syrlighet och det är tacksamt att göra med Briska Candy Apple. Ytterligare något som är roligt med drinkar gjorda på Candy Apple är att man kan få fram en stor smakrikedom. Cidern i sig är smakrik och på grund av att den är något mindre söt än andra cidersorter förhöjs också smakerna i de andra drinkkomponenterna och den blir mer komplex, berättar Fredrik Selling.

De välkomponerade ciderdrinkarna är ytterligare exempel på ett gott ciderhantverk. Till grund för välgjorda Briska ligger ett nära samarbete mellan Kiviks Musteri på Österlen och Spendrups Bryggeri.

– Det är naturligtvis roligt att kunna erbjuda en cider av den höga kvalitet som Briska Candy Apple håller. Bland annat har vi arbetat mycket med äppelvinbasen för att kunna skapa friskhet och balans, säger Lena Ericsson, marknadschef för cider på Spendrups Bryggeri.

Recepten och mer information om Briska finns på www.briska.se.

­­­­­­­­­­­
Fakta och smakbeskrivning:
Färg: Ljust gul
Doft: En tydlig doft av kola toffee och karamell med vanilj- och citrustoner
Smak: En mjuk och fruktig smak av kola toffee och friskt grönt äpple med inslag av vanilj
Alkoholhalt: 4,5 vol %

Förpackning: 33 cl burk
Art.nr Systembolaget: 1936-14
Pris Systembolaget: 12,90 exkl. pant

Lena Ericsson, marknadschef för cider, 0701-82 79 77, lena.ericsson@spendrups.se
Annika Molander, kommunikationsdirektör, 0733-55 06 16, annika.molander@spendrups.se

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

Som bartender vill man alltid skapa en perfekt balans mellan sötma och syrlighet och det är tacksamt att göra med Briska Candy Apple. Ytterligare något som är roligt med drinkar gjorda på Candy Apple är att man kan få fram en stor smakrikedom. Cidern i sig är smakrik och på grund av att den är något mindre söt än andra cidersorter förhöjs också smakerna i de andra drinkkomponenterna och den blir mer komplex.
Fredrik Selling, bartender på Upper House Lounge i Göteborg
Det är naturligtvis roligt att kunna erbjuda en cider av den höga kvalitet som Briska Candy Apple håller. Bland annat har vi arbetat mycket med äppelvinbasen för att kunna skapa friskhet och balans.
Lena Ericsson, marknadschef för cider på Spendrups Bryggeri