Nytt basketprojekt för unga med intellektuell funktionsnedsättning lanseras i Göteborg i helgen

Unga med intellektuell funktionsnedsättning idrottar inte på lika villkor som andra ungdomar. Det här vill eldsjälen Jonas Autio ändra på. Därför startade han projektet Olympic Challenge i samarbete med Loka och Svenska Basketbollförbundet. Olympic Challenge är ett projekt där gymnasiesärskolor och dagliga verksamheter i Västsverige får prova på basket och i slutändan delta i en turnering.

Projektet tar fart den 13 augusti när ungdomar i åldrarna 15-21 år bjuds in till att prova på basket på Kanaltorget i Göteborg nu på lördag och i samband med att Sverigetouren i 3x3 streetbasket avgörs.

”Det kommer bli en grym dag med roliga aktiviteter, nya kompisar och förhoppningsvis går några därifrån med ett nytt intresse för basket,” berättar Jonas Autio som själv vuxit upp som basketspelare och spelat för svenska landslaget.

Jonas driver sedan fem år tillbaka Västsveriges första basketförening, Olympic Göteborg, för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Idéen föddes efter en praktik på en särskola.

”Idrott är ett stort intresse i den här målgruppen precis som hos andra unga, men de har inte samma möjlighet att bli en del av en klubb eller lag. Så behöver det inte vara,” fortsätter Jonas.

Olympic Challenge stöttas av Loka Heroes – ett initiativ av Loka och Svenska Basketbollförbundet för att hitta och stötta eldsjälar som gör skillnad i samhället med hjälp av basket.

”Olympic Challenge hade inte varit möjligt utan Loka Heroes. Det känns grymt kul att projektet får det stöd som behövs för att vi ska kunna sprida basket till denna målgrupp. I dagsläget finns endast ett basketlag för unga med intellektuell funktionsnedsättning i Västsverige. Till turneringen i februari är målet att ha åtta lag på plats” säger Jonas Autio.

Hiphop-duon Ison&Fille är sedan starten i maj ambassadörer för Loka Heroes och kommer följa med på resan mot mer basket.

“Vi träffades som unga när vi spelade basket i JKS Bredäng. Vi tycker basket är en av världens bästa sporter och vill göra det möjligt för fler att börja spela,” säger Ison & Fille.

Landslagsstjärnan och WNBA-spelaren Amanda Zahui är också med som ambassadör.

”Jag tycker Olympic Challenge är ett grymt initiativ. Jag vet själv vilken skillnad basket kan göra för en ung person och det var därför självklart för mig att bli en del av detta projekt,” berättar Amanda, som spelar för New York Liberty.

Svenska Basketbollförbundet genomför sin final av Sverigetouren i 3x3 den 12-13 augusti och har byggt upp en tillfällig streetbasketplan som kommer lånas ut till Jonas Autio och Olympic Challenge på lördagen mellan kl. 11 och 13.   ./.

Meddela om du kommer till Kanaltorget den 13 augusti genom att maila mats.elsnitz@basket.se så sätter vi upp en intervjutid för dig med Jonas Autio och Anna Lidström, marknadschef för Loka och projektansvarig för Loka Heroes.

Kontaktuppgifter:

Marknadschef Loka - Anna Lidstöm  anna.lidstrom@spendrups.se 070-182 78 73

Presschef Spendrups - Rose–Marie Hertzman Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se  070-283 02 75

Marknadsansvarig SBBF – Johannes Wohlert johannes.wohlert@basket.se

Projektansvarig Håkanson United – Sofia Pettersson sofia@hakanson-united.se

Ansvarig byrå: Håkanson United

Webbyrå: Holy

Projektledare SBBF: Mats Elsnitz

MER OM LOKA HEROES

”Med Loka Heroes vill vi uppmärksamma att alla kan vara med! Hälsa och mångfald är viktiga frågor för oss på Spendrups. Basket är kanske Sveriges mest jämställda och integrerade sport och gör skillnad på riktigt inom dessa områden. Men, där behovet för basket är som störst är ofta där resurserna saknas som mest och det är där som vi kommer in i bilden,” säger Fredrik Spendrup, VD Spendrups Bryggeri som också sitter med i Loka Heroes jury.

”Vi vet att det finns många personer runt om i Sverige som har bra idéer om hur fler barn och ungdomar ska få ta del av basketens positiva kraft. Det känns fantastiskt att med Lokas hjälp få möjlighet att stötta dessa hjältar att förverkliga sina idéer. Jonas är en riktig eldsjäl och det känns fantastisk att han ville bli en del av Loka Heroes” säger Lena Wallin-Kantzy, generalsekreterare Svenska Basketbollförbundet och medlem i Loka Heroes jury.

Länkar:

Film med Jonas Autio och Olympic Challenge - https://www.youtube.com/watch?v=s_tisKwWapw

Loka Heroes lanseringsfilm - https://www.youtube.com/watch?v=UJpu0MqlujY

Intervjun med Fredrik Spendrup - https://youtu.be/bYrgwdgjf2c

Läs mer om projektet här – www.lokaheroes.se

Loka Heroes på Facebook - https://www.facebook.com/lokaheroes/
Sverigetouren 3x3 - http://www.basket.se/3x3/SPELA3X3/3X3TOUR/3X3TOUR2016/

OM LOKA

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

OM SVENSKA BASKETBOLLFÖRBUNDET

Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.

Jonas Autio
Idrott är ett stort intresse i den här målgruppen precis som hos andra unga, men de har inte samma möjlighet att bli en del av en klubb eller lag. Så behöver det inte vara.
Jonas Autio
Olympic Challenge hade inte varit möjligt utan Loka Heroes. Det känns grymt kul att projektet får det stöd som behövs för att vi ska kunna sprida basket till denna målgrupp. I dagsläget finns endast ett basketlag för unga med intellektuell funktionsnedsättning i Västsverige. Till turneringen i februari är målet att ha åtta lag på plats.
Jonas Autio
Vi träffades som unga när vi spelade basket i JKS Bredäng. Vi tycker basket är en av världens bästa sporter och vill göra det möjligt för fler att börja spela.
Ison & Fille
Amanda Zahui