Spendrups Bryggeri utmanar inom alkoholfritt - investerar i Grängesberg för ökad produktion av alkoholfritt öl

Färska siffror från 2015 visar att Spendrups, idag en av utmanarna inom alkoholfritt öl, växer snabbare än marknaden i kategorin. Nu investerar Spendrups 10 miljoner kronor i en ny anläggning för alkoholfritt öl i bryggeriet i Grängesberg, för att möta den ökade efterfrågan. Ölet bryggs som vanligt och under jäsningsprocessen bildas alkohol, kolsyra och smakämnen. Alkoholen destilleras sedan skonsamt bort under vakuum, för att säkra ölets kvalitet och goda smak. Med den nya anläggningen blir Spendrups det bryggeri i Sverige som har störst kapacitet för att framställa alkoholfritt öl.

Den alkoholfria öltrenden växer sig allt starkare och Spendrups har i dagsläget en utmanarposition med cirka en femtedel av marknaden. Under 2015 ökade Spendrups försäljning av alkoholfritt öl mer än marknaden i stort - i detaljhandeln växte försäljningen med 56 procent**, på Systembolaget med 37 procent* och inom hotell och restaurang med nära 55 procent***.

• Det blir allt vanligare att dricka alkoholfria alternativ, marknaden ökar stort och vi ökar nu vår produktionskapacitet avsevärt. Konsumenterna vill ha alkoholfritt öl som smakar som ”riktig” öl och med Spendrups nya anläggning i bryggeriet i Grängesberg säkrar vi att den unika ölsmaken finns kvar även efter att alkoholen destillerats bort, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

Senhösten 2015 driftsatte Spendrups en avancerad anläggning för en ännu större produktion av alkoholfritt öl i sitt bryggeri i Grängesberg. Det är en väl beprövad teknik som innebär att ölet bryggs som vanligt och alkoholen därefter destilleras bort i efterhand. Denna metod är vald för att den bevarar ölets goda smak på ett optimalt sätt. Den nya anläggningen kommer att tillverka 3000 liter i timmen och Spendrups har därmed säkrat Sveriges största produktionskapacitet för alkoholfritt öl.

• Spendrups vill erbjuda smakupplevelser i världsklass och i det sammanhanget är alkoholhalten underordnad hur ölet faktiskt smakar, som vi ser det. Vi brygger ett högkvalitativt, smakrikt öl - vare sig det innehåller alkohol eller ej. Nu är svenska marknaden mogen för högkvalitativa alkoholfri öl och vi siktar på att utmana de ledande aktörerna och erbjuda flera sådana alternativ, säger Richard Bengtsson.

Spendrups står idag för cirka en femtedel av marknaden för alkoholfritt öl och har för närvarande tre produkter i kategorin: Mariestads alkoholfri, Norrlands Guld alkoholfri, Easy Rider och Paulaner Hefe Wessbeir alkoholfri – och fler är på väg under 2016-2017. Ett av landet mest populära alkoholfria ölvarumärken är Mariestads alkoholfria som lanserades 2012 och som ökade sin försäljning på Systembolaget med över 20 procent bara mellan 2014 och 2015*.

Om alkoholfritt öl:

• En dryck får innehålla max 0,5 procent alkohol för att kunna kallas ”alkoholfri”.
  • Sverige har i dag tre skatteklasser för öl:
  • Lättöl: säljs i dagligvaruhandeln och innehåller max 2,25 procent alkohol
  • Folköl: säljs i dagligvaruhandeln och innehåller 2,25–3,5 procent alkohol
  • Starköl: säljs endast på Systembolaget och på restauranger med utskänkningstillstånd. Innehåller mer än 3,5 procent alkohol (mellanöl har i dag ingen egen skatteklass utan går under denna kategori)
  • För marknadsinformation och försäljningsstatistik från Systembolaget, se systembolaget.se

Om Spendrups bryggeri i Grängesberg:

• Bryggeriet ligger i Grängesberg i Dalarna och grundades 1897
  • 1923 köpte Louis Spendrup bryggeriet för 65 000 kronor och då producerades 700 flaskor öl om dagen
  • Idag produceras totalt ca 400 miljoner liter dryck om året i Spendrups tre bryggerier i Grängesberg, Hällefors och Visby varav det i Grängesberg står för lejonparten av produktionen
  • Spendrups har under de senaste åren storinvesterat i bryggeriet för att möta konsumenternas efterfrågan på nya produktkategorier som ekologiskt öl och alkoholfritt öl
  • I dagsläget bryggs Mariestads alkoholfri, Easy Rider och Norrlands Guld alkoholfri i Grängesberg medan Paulaner Hefe Wessbeir alkoholfri produceras utomlands och importeras av Spendrups
  • Grängesberg är Sveriges största klimatsmarta bryggerianläggning - och nu även det svenska bryggeri som har störst kapacitet att brygga alkoholfritt öl

Källor:

• * Systembolaget
  • ** Nielsen DVH utfall rullande helår tom vecka 52, 2015
  • *** Delfi HoReCa utfall helår 2015

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups

rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070-283 02 75

Richard Bengtsson, chefsbryggmästare Spendrups

richard.bengtsson@spendrups.se, 0702- 156 899

Det blir allt vanligare att dricka alkoholfria alternativ, marknaden ökar stort och vi ökar nu vår produktionskapacitet avsevärt. Konsumenterna vill ha alkoholfritt öl som smakar som ”riktig” öl och med Spendrups nya anläggning i bryggeriet i Grängesberg säkrar vi att den unika ölsmaken finns kvar även efter att alkoholen destillerats bort.
Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups