Trocadero byter ägare

Spendrups Bryggeri har idag tagit över varumärket Trocadero från Nordarom AB. Genom förvärvet får Spendrups ansvar för den totala produktionen av Trocadero och möjlighet att utveckla och förädla det ikoniska svenska varumärket.

Spendrups har en lång tradition av att hitta och framgångsrikt utveckla klassiska svenska varumärken, som exempelvis Loka, Mariestads och Norrlands Guld. Nu vill man göra en liknande resa med den klassiska läsken Trocadero.

- Vi ser stora möjligheter att utveckla varumärket som har blivit så älskat av det svenska folket bland alla globala läskedrycker. Dessa fanns inte tidigare när åtta bryggerier delade på ansvaret för varumärkets utveckling, säger Erik Jarnsjö, försäljningsdirektör på Spendrups.

Sedan 1953 har Trocadero producerats efter samma unika recept – först av Saturnus och därefter av Nordarom i Norrköping. Produktionen har de senaste fem åren legat stabilt på mellan 11 och 12 miljoner liter per år. Trocadero finns i 33 cl returglas, 33 cl burk och 33, 50 och 150 cl petflaska.

- Nordarom har tillverkat Trocaderos extrakt sedan år 2006. Nu är det dags för läsk-ikonen att varsamt förädlas och utvecklas. Vi är glada över att Spendrups tar hand om Trocaderos resa framåt och kommer att följa utvecklingen av varumärket med stort intresse. Vi kommer även i fortsättningen att tillverka Trocaderos extrakt, säger Mats Hansare, vd för Nordarom.

Avtalen som Nordarom tidigare har haft med sju andra bryggerier avslutas den 20 november 2017. Spendrups blir därmed ensam leverantör av Trocadero till dagligvaru- och servicehandeln och till restauranger. Spendrups har sedan länge stått för största delen av varumärkets volym av Trocadero. Läsken kommer att tillverkas på bryggeriet i Grängesberg med en årlig produktion av cirka 12 miljoner liter.

För mer information, kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Mårten Lyth, kommunikationsdirektör, 0703 04 89 93, marten.lyth@spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

•Vi ser stora möjligheter att utveckla varumärket som har blivit så älskat av det svenska folket bland alla globala läskedrycker. Dessa fanns inte tidigare när åtta bryggerier delade på ansvaret för varumärkets utveckling
Erik Jarnsjö, försäljningsdirektör på Spendrups
•Nordarom har tillverkat Trocaderos extrakt sedan år 2006. Nu är det dags för läsk-ikonen att varsamt förädlas och utvecklas. Vi är glada över att Spendrups tar hand om Trocaderos resa framåt och kommer att följa utvecklingen av varumärket med stort intresse.Vi kommer även i fortsättningen att tillverka Trocaderos extrakt.
Mats Hansare vd för Nordarom