Unleash Freedom Lager – ett otämjt folköl från Spendrups

Dryckeslanseringarna har duggat tätt från Spendrups den senaste tiden och nu lanseras ytterligare ett nytt öl – Unleash Freedom Lager. Denna gång handlar det om ett nytt folköl med en design som få kommer att missa när det lanseras vecka 14 inom dagligvaruhandeln.

– Det är inte ofta vi lanserar nya öl inom 3,5-segmentet, men vi tyckte att det var dags för ett nytt gott folköl. Dessutom kände vi att vi ville leka lite med den traditionella förpackningsdesignen för folköl. Nog för att vi tar öl och ölhantverk på största allvar, men öl är ju även lustfyllt och det måste också få märkas. Vi vill också ändra på bilden av folköl som lite tråkigt och då är Unleash ett första steg, säger Leif Börjesson, marknadschef för öl på Spendrups.

Utanför Sveriges gränser ser man ett allt större intresse för alkoholsvagare öl och det har varit ytterligare ett skäl till Unleashs uppkomst. I Sverige har lätt- och folkölssegmentet, över tid, förlorat mark. Ett försök till förnyelse av folköl är nu på sin plats och rätt i tiden.

– Det har varit inspirerande och utmanande att försöka sig på att göra en helt ny god alkoholsvagare öl, då alkoholstyrkan har en positiv påverkan på smaken, men jag tycker att vi lyckats bra med Unleash, säger Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrups. Unleash doftar maltaromatiskt med inslag av humleblommighet som bl a kommer från den tyska aromhumlen Tettnanger och smaken har inslag av citrus med en balanserad beska.

Unleash Freedom Lager dricks med fördel till svensk husmanskost eller kan njutas precis som den är. Den finns till försäljning inom dagligvaruhandeln från och med vecka 14 i en förpackning på 6 x 50 cl burk. Rek.pris för ett 6-pack är 53-55 kr.

För ytterligare information kontakta:
Leif Börjesson, marknadschef öl, tfn.0701-82 79 28,
leif.borjesson@spendrups.se
Richard Bengtsson, bryggmästare, tfn.0702-15 68 99, richard.bengtsson@spendrups.se
Caroline Ekman, informationsdirektör, tfn: 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se