Stämmokommuniké

Stämmokommuniké Beslut tagna vid Spendrups Bryggeri AB's bolagsstämma i Grängesberg den 8 maj 1999 * Återval av styrelseledamöterna Rolf Ängfors (ordförande), Åke Modig, Jan Sparr, Jens Spendrup, Ulf Spendrup, Cecilia Stegö-Chilò och Krister Wallin. Samt återval av suppleanterna Fredrik Spendrup och Sara Spendrup. * Till ny styrelseledamot valdes Svend Holst-Nielsen. Holst-Nielsen är koncernchef för Unilever Sverige AB. * Utdelningen till aktieägarna fastställdes till 1,60 kronor per aktie. Avstämningsdag den 12 maj 1999. Utdelningen sker genom VPC's försorg torsdagen den 20 maj 1999. * Bolagsordningen ändras enligt ändringar i Aktiebolagslagen. Spendrups delårsrapport jan-mars 1999 finns att hämta på företagets hemsida www.spendrups.se För ytterligare information, vänligen kontakta: Ulrica Franzén, informationschef, Spendrups Bryggeri AB, tfn 08-672 77 98, mobil 070-636 00 35 Spendrups Bryggeri AB grundades 1897 och är ett av de ledande ölbryggerierna i Sverige. Spendrups brygger öl enligt de tyska renhetslagarna från 1516 och använder därmed enbart råvarorna malt, jäst och vatten i ölet. Ett av företagets mål är att vara Sveriges mest miljöanpassade bryggeri. Affärsidén är att tillverka, importera och marknadsföra drycker, företrädesvis bryggeriprodukter och vin. Spendrups viktigaste varumärken på ölsidan är Spendrups Original, Norrlands Guld och Mariestads samt på läsk och vatten Pepsi, Jaffa och Loka. Spendrup Trading AB, vin- och importhandel, är Sveriges femte största vinimportör. Sortimentet domineras av spanska och italienska viner som säljs till restauranger och till Systembolaget. Spendrups omsättning är 1,9 miljarder kronor (1998) och antalet anställda är drygt 1 100. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/10/19990510BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/10/19990510BIT00050/bit0002.pdf