SPF efterfrågar åtgärder för att behålla kontanthanteringen

Många äldre personer stöter dagligen på problem när de inte kan klara sina vardagliga inköp och transaktioner utan kontanter. Nu skriver SPF ett brev till Finansmarknadsminister Peter Norman för att få svar på hur regeringen går vidare i frågan.

Massmedia rapporterar allt oftare om händelser där personer stöter på problem när de måste använda mobiltelefonen som betalningsmedel för olika transaktioner. Ett uppmärksammat tillfälle var när man på något ställe var tvungen att använda mobiltelefonen för att komma in på SJs toalett. Många anser sig inte klara detta och i vissa fall har man inte ens någon mobil. Ett annat fall var när en äldre dam blev avmotad från en buss för att hon inte fick betala sin resa med kontanter.

SPF, Sveriges Pensionärsförbund tar kontinuerligt emot brev och mail från sina medlemmar som uttrycker sin oro över liknande situationer. Förbundsstyrelsen behandlade vid sitt styrelsemöte den 27 februari åter ett antal skrivelser och mail från medlemmar som beskriver de bekymmer man har för att klara sina inköp, resor, parkeringsavgifter och andra angelägenheter utan kontanter. SPF har tidigare i år tillskrivit bankerna om det ökande problemet, men tyvärr med en mycket svag reaktion.

- Vi är fast beslutna att gå vidare med frågan, säger SPFs förbundsordförande Karl Erik Olsson. Vid ett möte på finansdepartementet den 4 februari 2013 var det intressant att notera att många fler än pensionärsorganisationerna betonar värdet av kontanter, säger Karl Erik Olsson. Det gjorde bland andra Svensk Handel, Sveriges Konsumenter och MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap. Endast Bankföreningen tyckte att allt var bra som det är.

Vid SPFs senaste förbundsstyrelsesammanträde beslöts att översända ett brev till Finansmarknadsminister Peter Norman för att efterhöra regeringens vidare planer angående kontanthanteringen. Brevet som skickades från SPF igår den 4 mars 2013 efterfrågar vilken tidplan regeringen har för utredning och så småningom beslut i frågan. I brevet betonas också att åtgärder är nödvändiga för att inte kontanterna ska försvinna.

Karl Erik Olsson, förbundsordförande, 0708-738 259
Cathrine Swenzén, kommunikationschef cathrine.swenzen@spf.se, 0733-898 018

SPF, Sveriges Pensionärsförbund
SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 207 900 ex.

SPFs prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

SPF har 270 000 medlemmar i 830 föreningar och 27 distrikt över hela landet.

Vi är fast beslutna att gå vidare med frågan om kontanthantering.
Förbundsordförande Karl Erik Olsson