SPFs förbundsstyrelse ser fram emot möte med Magdalena Andersson

Vi pensionärer behandlas som en grupp av mindre värde, trots att vi är mer än en fjärdedel av valmanskåren. Politiker från alla partier tycks ta oss i sista hand. Beror det på att de har så långt kvar till pensioneringen att de har svårt att sätta sig in i vår situation?

Visst har många pensionärer det bra. Men antalet fattigpensionärer med bara garantipension är fortfarande stort. Och garantipensionen räknas upp med prisökningen, medan pensionerna ska följa med löneutvecklingen. Pensionerna urholkas dock hela tiden av bromsen. Pensionärer med låg pension har faktiskt varken råd med broms eller en särskild pensionärsskatt, högre än löntagarnas.

Genom flera så kallade jobbskatteavdrag för dem som har löneinkomst och mindre sänkningar av skatten på pensioner har regeringen skapat en klyfta i beskattningen mellan löntagare och pensionärer. Principen att alla ska beskattas lika har tidigare under lång tid gällt i Sverige. Pensionärsorganisationerna har varje år påpekat denna orättvisa för regeringen, oftast i samtal med finansminister Anders Borg. Beskedet har blivit att regeringen avser att fortsätta sänka skatten för pensionärerna när statsfinanserna gör detta möjligt. Möjligheten har uppenbarligen funnits länge, men regeringen har prioriterat nya jobbskatteavdrag och sänkning av bolagsskatten.

Socialdemokratin har redovisat en annorlunda ståndpunkt. I augusti förra året kommenterade socialdemokrateranas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson till DN att hon vill ta bort skatteskillnaden mellan löntagare och pensionärer – även om regeringen inför ett femte jobbskatteavdrag nästa år. Magdalena Andersson sa då att valet kommer att stå mellan om man ska vidga eller sluta skatteklyftan mellan pensionärer och löntagare och att det för pensionärskollektivet kommer att vara en väldigt tydlig konfliktlinje.

Detta upplevde vi som ett klart löfte om att frågan skulle komma upp i valrörelsen och vid röd-grön valseger skulle klyftan slutas under den kommande valperioden. I ett mailsvar till en pensionär säger socialdemokraterna så sent som den 17/1 att ”……pension är uppskjuten lön. Det innebär att den ska beskattas lika som lön. Allt annat är oacceptabelt.” En riktig ståndpunkt och viktig princip.

Men den 21 januari säger Magdalena Andersson till DN att skatteskillnaden mellan löntagare och pensionärer inte kan jämnas ut under de kommande fyra åren. Hon är mer pessimistisk än i höstas om utrymmet i statsfinanserna för en pensionärsskattesänkning.

– Det är ingenting jag på något sätt skulle lova under nästa mandatperiod, utan det kommer att ta tid, säger Magdalena Andersson till DN.

Vi såg med denna kommentar en risk att valdebatten om pensionärsskatten dödas. Pensionärernas möjlighet att få frågan debatterad och att få den politiska ståndpunkten förändrad kan minska dramatiskt.

Magdalena Andersson har nu kontaktat oss och understrukit sin ståndpunkt att hon vill att klyftan mellan pensionärer och löntagare ska minska steg för steg. Men att detta inte kommer att ske under de kommande fyra åren. Vi har också kommit överens om att träffa Magdalena Andersson för en fortsatt diskussion och från SPFs sida hoppas vi få ett besked om när det i så fall är möjligt att få en rättvis skatt. Vi pensionärer ger inte upp!

För mer information vänligen kontakta:

Karl Erik Olsson, förbundsordförande, karl.erik.olsson@spf.se, 0708-73 82 59
Stina Nordström, kommunikationschef, stina.nordstrom@spf.se, 0733-13 32 82

SPF, Sveriges Pensionärsförbund
SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 207 900 ex.

SPFs prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.