SPFs ordförande Karl Erik Olsson kommenterar socialdemokraternas omsvängning om pensionärsskatten

I tisdags den 21 januari konstaterade socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson att statsfinanserna sannolikt inte medger en sänkning av skatten på inkomst av pension under nästa mandatperiod. Så sent som i augusti 2013 sade dock Magdalena Andersson i intervjuer att en sänkning av pensionärsskatten skulle bli en valfråga för Socialdemokraterna.

SPFss ordförande Karl Erik Olsson är kritisk till Socialdemokraternas skattebesked:

– Det är en kalldusch för våra medlemmar och alla seniorer i Sverige att Socialdemokraterna sviker sin principiella hållning att inkomst och lön ska beskattas lika. Vi vill gärna träffa Magdalena Andersson för att diskutera om det inte är möjligt för (S) att ta ett initiativ till att få en rättvis beskattning mellan pensionärer och löntagare, säger Karl Erik Olsson.

– Det är märkligt att socialdemokraterna accepterar regeringens femte jobbskatteavdrag och samtidigt säger nej till pensionärerna. Jag anser att (S) gömmer sig bakom en prognos om statsfinansernas utveckling. Socialdemokraterna gör en politisk prioritering – och (S) har precis som alliansregeringen valt att prioritera ett femte jobb­skatte­avdrag framför löftet om att börja rulla tillbaka den orättfärdiga pensionärs­skatten, avslutar Karl Erik Olsson.

För mer information vänligen kontakta:

Karl Erik Olsson, förbundsordförande, karl.erik.olsson@spf.se, 0708-73 82 59
Stina Nordström, kommunikationschef, stina.nordstrom@spf.se, 0733-13 32 82

SPF, Sveriges Pensionärsförbund
SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 207 900 ex.

SPFs prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

Karl Erik Olsson