• SPF Seniorerna/

SPFs ordförande Karl Erik Olssons kommenterar Pensionsgruppens förslag idag: ”Bra initiativ, men magert innehåll”

- Det är positivt att Pensionsgruppen kommit överens och att de lyssnat på oss pensionärsorganisationer och våra krav på slopat premiepensionssystem och avskaffad broms. Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M) ska ha en eloge för detta, säger Karl Erik Olsson.

- Däremot är sakinnehållet i Pensionsgruppens förslag magert. Det finns ingen antydan till nivåjustering av bromsen, förslaget kommer inte att innebära mindre broms. Förslagen är ingen garanti för att bromsen inte slår till igen, och därmed sänker pensionärernas inkomster ytterligare. Vilken annan grupp i samhället accepterar sänkta inkomster? SPFs krav att bromsen ska slopas kvarstår, fortsätter Karl Erik Olsson.

- Det finns egentligen bara en sak som skulle lösa problemet med bromsen och det är mer pengar in i pensionssystemet. Beskedet att premiepensionsavgiftens storlek ska fortsätta diskuteras är att lämna en dörr på glänt. Det är dock uppenbart att om en förändring av premiepensionssystemet ska få en inverkan på bromsen så måste premiepensionssystemet avskaffas helt. Kravet på avskaffat premiepensionssystem fasthåller vi i SPF, säger Karl Erik Olsson.

- Om man höjer pensionsåldern måste arbetsmiljön bli mycket mer flexibel vad gäller exempelvis arbetsuppgifter och arbetstider. Arbetslivet måste anpassas till äldre på ett bättre sätt än idag. SPFs medlemmar anser att äldre ska få stanna kvar så länge de vill på arbetsmarknaden avslutar Karl Erik Olsson.

För mer information, kontakta:

Karl Erik Olsson, ordförande, 0708-73 82 59 eller Anna Eriksson pressekreterare 0706 - 606 993

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 270 000 medlemmar i drygt 830 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 210 500 ex.

SPFs prioriterade frågor är: äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta