Varannan 80-åring utsatt för ålderism

Ålderism, eller negativa attityder mot äldre, drabbar både yngre och äldre över 65 år.

SPF, Sveriges Pensionärsförbund, har i två enkätundersökningar ställt frågor till sina medlemmar om de någon gång upplevt negativa attityder på grund av sin ålder.

Enkäterna genomfördes vid två tillfällen, i april respektive juni i år, och skickades ut slumpvis till 1000 medlemmar i åldersgrupperna 65-74 år respektive 75 år och äldre.

Det visade sig bland annat att var femte medlem i den äldre gruppen, 19 procent, svarade ja på frågan om ”du blivit ovänligt bemött som pensionär så att du blivit riktigt ledsen eller arg”.

Ålderism förekommer även vid pensioneringen. I den yngre gruppen ansåg 12 procent att de behandlades annorlunda åren innan de skulle gå i pension.

- Från början hade vi ingen kunskap alls om hur vanligt fenomenet ålderism är bland våra medlemmar, förklarar Lars Nilsson som leder SPF:s stora ålderism-program.

- Det var först när de två enkäterna samkördes som bilden blev riktigt klar. Och vi blev överraskade över hur många som upplever ålderism när vi väl summerade ihop det hela. Slutsatsen är att 30-40 procent i den yngre åldersgruppen och 40-50 procent i den äldre gruppen någon gång utsatts för ålderism.

Lars Nilsson, sakkunnig i SPF, prof. em farmakologi Telefon: 072-509 50 30 eller 08-778 22 37

SPF är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF växer snabbt och har i dag cirka 266 000 medlemmar i 850 föreningar och 27 distrikt spridda över hela landet. SPF ger ut medlemstidningen Veteranen med nio nummer per år och en upplaga på 204 300 ex.

Varannan 80-åring utsatt för ålderism, pga fördomar mot äldre, förutfattade meningar eller ren diskriminering.