PRESSMEDDELANDE: Spiltan Aktiefond Småland utsedd till bästa Sverigefond av Lipper!

2014-06-13

Det internationella och välrenommerade fondanalysföretaget Lipper har utsett Spiltan Aktiefond Småland till ”Bästa Sverigefond”. Utmärkelsen baseras på fondens riskjusterade avkastning de senaste tre åren.

• Det känns jättekul och är ett stort erkännande att en så etablerad internationell fondutvärderare som Lipper vill ge ett pris för förvaltningen i Spiltan Aktiefond Småland. Vi har redan sedan starten av fonden 2008 sett att det finns fantastiska bolag med anknytning till Småland, vilket sedan gett fonden en väldigt bra avkastning, säger Pär Andersson förvaltare av Spiltan Aktiefond Småland.

Spiltan Aktiefond Småland är en aktivt förvaltad Sverigefond där cirka 60 procent av bolagen ska ha en anknytning till Småland. Sedan starten, i juni 2008, har Spiltan Aktiefond Småland stigit med mer än 150 procent medan fondens jämförelseindex (SIXPRX) stigit med 95 procent. Spiltan Aktiefond Småland är bättre än börsen!

För mer information kontakta:
Pär Andersson, förvaltare Spiltan Aktiefond Småland: 08-545 813 49 eller par@spiltan.se  eller
Niklas Larsson, marknadsansvarig Spiltan Fonder: 08-545 813 45 eller niklas@spiltan.se

Spiltan Fonder AB är en oberoende och fristående fondförvaltare med omkring 80 000 andelsägare och med ett totalt förvaltat kapital på drygt 10 miljarder kronor i sju framgångsrikt förvaltade fonder. Spiltan Fonder har genom åren bland annat utsetts till ”Årets Fondbolag” och förvaltare av ”Årets Sverigefond” av nordens största privatekonomiska magasin Privata Affärer. Och Spiltan Aktiefond Investmentbolag utsågs till ”Läsarnas favorit”2013 och 2014 av Privata Affärers läsare. Spiltan Räntefond Sverige har utsetts till ”Årets lågriskfond”

Mångfaldigt prisbelönt fondbolag med fokus på Sverige.

Citat

Det är ett stort erkännande av Spiltan Aktiefond Småland att Lipper valt att ge oss pris för förvaltningen.
Pär Andersson