Spintr sätter en ny standard för intranät

Spintr lanserar en ny molnbaserad intranättjänst som gör det möjligt för alla typer av organisationer att vara igång med ett kraftfullt socialt intranät på några minuter.

En intranättjänst som står på kundens sida. Maximerar nyttan, minimerar kostnaden.”

Spintr utmanar de stora tunga intranätleverantörerna, med inte bara en molnbaserad lösning, utan med en tjänst som hjälper företag och arbetsgrupper att samarbeta över traditionella organisationsgränserna – snabbt, enkelt och till en låg kostnad. Bakom lösningen står svenska pionjärer inom sociala webbplatser. ”Vår intranättjänst kan snabbt tillvarata kraften i relationerna mellan medarbetarna utan att kosta de stora pengarna. Vi vill att människor ska kunna jobba med dom de faktiskt jobbar med”, säger Daniel Hagenfeldt, en av grundare till Spintr.

Många kan vittna om stora, komplexa och dyra intranätprojekt, som när de väl är på plats inte längre uppfyller behoven då beställarens organisation både vuxit och förändrats under tiden för implementeringen av intranätet. Det bekräftas i en undersökning från svenska Web Service Award (juni 2015) där 66 procent av 267 intranätansvariga säger att deras intranät inte är anpassade efter användarnas behov. Majoriteten menar att deras intranät helt enkelt inte är till någon nytta för medarbetarna i deras dagliga arbete.

Genom att köpa sitt intranät som en molntjänst kan deras kostnader för implementering, underhåll och drift sänkas till ett minimum. Vidareutvecklingen får de på köpet.

– Vi ställde siktet på en tjänst som snabbt skulle vara lätt att komma igång med, intuitiv för användarna och skalbar nog att utvecklas med våra användare i såväl de minsta bolagen som de största offentliga verksamheterna, säger Daniel Hagenfeldt, grundare till Spintr.

Utgångspunkten för utvecklingen av Spintr har varit att skapa en plattform där organisationens kultur kan samsas med det sociala intranätets förmåga till ökat samarbete och produktivitet. Grundaren och utvecklarna bakom Spintr har under tio års tid skapat sociala webbplatser anpassade efter kunders specifika behov.

Spintr har utvecklats utifrån erfarenheter från företagets tidigare intranätplattform MyLive, men också med hjälp av input och feedback från fokusgrupper, befintliga kunder och testanvändare. Det har lett till att den nya tjänsten både erbjuder fler funktioner och ett smart användargränssnitt. En viktig fördel med Spintr är att vem som helst på bara någon minut kan sätta upp tjänsten för sin verksamhet eller arbetsgrupp. Men också ge den sin egen grafiska identitet.

Idag har företaget Spintr cirka 35 000 användare inkluderat 25 000 användare från MyLive-plattformen. Många av kunderna bakom dessa användare kommer migrera till den nya tjänsten Spintr under hösten och början av 2016.

– Under kommande år ska vi ha minst 100 000 användare som är aktiva på vår nya plattform, säger Daniel Hagenfeldt.

Spintr är kostnadsfri för de första 10 användarna, sedan från 24 kronor per användare och månad.

Johan Nilsson, vice VD och marknad
mobil: 0704-941 088
johan@spintr.me

Daniel Hagenfeldt, grundare och VD
mobil: 0704 -941 000
daniel@spintr.me

Spintr AB är ett svenskt företag som utvecklar och erbjuder digitala samarbetstjänster som ersätter traditionella intranät. Teamet bakom Spintr baseras på organisationen som tidigare hette Onesys, pionjärer inom sociala webbplatser som vunnit flera priser. Grundarnas mål och vision är att Spintr alltid ska vara smartare, mer genomtänkt och mer inspirerande arbeta i än marknadens andra intranättjänster. Spintrs huvudkontor och utvecklingscenter finns i Örebro.

www.spintr.me

– Vi ställde siktet på en tjänst som snabbt skulle vara lätt att komma igång med, intuitiv för användarna och skalbar nog att utvecklas med våra användare i såväl de minsta bolagen som de största offentliga verksamheterna.
Daniel Hagenfeldt VD