Säker mobilladdning för folk i farten

Report this content

De två första laddningsstationerna finns sedan september i år på Centralstationen i Stockholm där över 13 000 personer laddat sina telefoner sen första testveckan. I veckan installerade två ChargeBox på Erikslund Shopping Center i Västerås. Köpcentrumet är utsedd till Sverige bästa köpcentrum 2013.

Möjligheten att snabbt och säkert ladda mobiltelefonen på allmänna platser som shoppingcentrum, sjukhus, tågstationer och flygplatser börjar bli verklighet. De två första laddningsstationerna finns sedan september i år på Centralstationen i Stockholm där över 13 000 personer laddat sina telefoner sen första testveckan. ChargeBox är en beprövad och obemannad laddningsstation för mobiltelefoner. Du kan tryggt lämna din telefon för laddning och under tiden göra dina ärenden i närområdet.

- Det är otroligt spännande att detta framgångsrika Köpcentrum sätter ny standard för sina besökare,
säger Roger Tofft, ägare till Mobilgaraget. Han menar att möjligheten att kunna erbjuda fri laddning kommer gynna både köpcentrumet, deras hyresgäster och främst alla som besöker Erikslund Shopping Center.

- Telefonerna är idag en stor del av vår vardag, både i jobbet och privat. Vi kan nu erbjuda våra besökare en trygg och säker service.  Jag hoppas att vi får en positiv respons från våra besökare under denna projektperiod så att vi i framtiden kan ha en permanent lösning här hos oss. Jessica Alenbring Centrumchef på Erikslund Shopping Center

De ökande användningsområdena för smarta telefoner och trenden med tunnare modeller gör att batteritiden lätt blir en utmaning. Behovet av en påslagen och fungerande telefon har också ökat i takt med att vi blivit allt mer mobila och använder telefonen till allt från kommunikation och underhållning till arbete och transaktioner.

- Tidigare var kostnad och täckning ett orosmoment – nu är det batteritiden som oroar oss, säger Roger Tofft. Han introducerar nu ChargeBox på den Nordiska marknaden och berättar att det finns en stor efterfrågan på att snabbt och säkert kunna ladda sin mobiltelefon ”i farten”, utan att behöva stanna upp och vakta sin telefon vid ett eluttag.

För mer information, kontakta:

Roger Tofft, ägare Mobilgaraget
press@mobilgaraget.se

Om Mobilgaraget
Mobilgaraget är ett svenskt företag som hittat en nisch i laddningsstationer för mobiltelefoner, surfplattor m.m. Företaget marknadsför och säljer laddningsstationer till offentliga miljöer. En av produkterna är den prisbelönta produkten ChargeBox. För mer information, besök www.mobilgaraget.se

Taggar:

Snabbfakta

Fakta om ChargeBox ® • Utförande. ChargeBox finns för närvarande med 4 eller 6 säkerhetsfack, i stående eller väggfasta skåp. Skåp med 8 fack är under utveckling. • Kompabilitet. Följande telefoner kan laddas i ChargeBox; iPhone 3,4,5 och telefoner med mikro-USB (Android, Blackberry, Samsung). • Laddning. Varje laddning varar i max 30 minuter och laddas under den tiden mellan 25-40 procent (1 procent per minut). Facken är försedda med originalkablar. Varje laddningsstation har flera strömkällor för optimerad laddning oavsett hur många enheter som är anslutna samtidigt. • Säkerhet. Varje ChargeBox har laddningsfack med mekaniska lås och unika nycklar. Nyckeln kan inte tas ut från facket om inte där ansluts en enhet. Mobilgaraget öppnar endast ett fack om det finns misstanke om kvarglömd enhet. Laddningen sker i USB-läge vilket förhindrar informationsöverföring. • System. Varje ChargeBox är kopplat till ett telemetrisystem som ger ägaren fjärrövervakning av skåpen med realtidsinformation om exempelvis prestanda, användarfrekvens och felhantering. • Kostnad. Kostnaden för att hyra en ChargeBox varierar. Likaså hur mycket en aktör väljer att ta betalt av slutanvändarna för användande av tjänsten. En del väljer att erbjuda laddningen som en kostnadsfri service

Citat

Telefonerna är idag en stor del av vår vardag, både i jobbet och privat. Vi kan nu erbjuda våra besökare en trygg och säker service. Jag hoppas att vi får en positiv respons från våra besökare under denna projektperiod så att vi i framtiden kan ha en permanent lösning här hos oss
Jessica Alenbring Centrumchef på Erikslund Shopping Center
Det är otroligt spännande att detta framgångsrika Köpcentrum sätter ny standard för sina besökare, säger Roger Tofft, ägare till Mobilgaraget. Han menar att möjligheten att kunna erbjuda fri laddning kommer gynna både köpcentrumet, deras hyresgäster och främst alla som besöker Erikslunds Shopping Centrum