Sportamore AB (publ) förstärker bolagsledningen

Sportamore AB (publ) meddelar idag följande förändringar i bolagets ledning

Sportamore stärker nu sitt fokus på ledarskap, kommunikation och utveckling. Joakim Friedman har sedan bolagets start varit vVD och marknadschef. Joakims roll renodlas nu till vVD och i samband med det kommer bolaget att tillsätta en ny marknadschef. Rekryteringsarbetet för tjänsten inleds omgående och Joakim kvarstår med dubbla roller till dess att ersättare rekryterats.

”Vi har under våren inlett en ny marknadsoffensiv med marknadens bästa hemleveranserbjudande understött av vår nya automatiserade logistikanläggning. Inom kort kommer vi lansera uppdaterade versioner av våra sajter samt introducera nya leverantörer och varumärken. Vi fokuserar nu våra resurser för att kunna öka tempot ytterligare, detta är en viktig del i att skapa ökad tillväxt och lönsamhet”, säger Johan Ryding, VD på Sportamore.

Vidare har bolagets nuvarande logistikchef Jonas Kolehmainen valt att säga upp sig.

Jonas har med sitt engagemang och hårda arbete varit en viktig del i den resa bolaget gjort under de senaste åren. Under Jonas ledning har bolagets logistikfunktion genomfört en lagerflytt och automation av stora delar av orderflödet. Produktionskapaciteten har dubblerats och under första kvartalet 2018 förbättrades genomsnittlig hanteringstid från lagd order till skickat paket från 24 till 14 timmar. Jonas har nu valt att sluta som logistikchef, en position han innehaft sedan januari 2016, för nya uppgifter utanför bolaget.

"Jag vill framföra mitt varma tack till Jonas för sin tid på Sportamore. Vi önskar honom all lycka i framtida utmaningar", säger Johan Ryding.

Jonas kommer avsluta sitt uppdrag senast 15 november 2018. Rekryteringsprocessen för att hitta Jonas ersättare har inletts.

Denna information är sådan information som Sportamore AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom VD, Johan Rydings försorg, för offentliggörande den 17 maj 2018 kl. 14.30 CET.

Sportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. I maj 2015 noterades bolaget på NASDAQ Stockholm och blev utnämnda till Årets Nätbutik inom Sport och Outdoor av Prisjakts medlemmar samt Årets Kundtjänst på Nordic E-Commerce Awards. Under 2016 och 2017 har Bolaget fortsatt vinna priser och har bland annat blivit utsedda till Årets E-handel av Retail Awards och attraherade över 45 miljoner besökare. Sportamore säljer ca 20 000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti.

Sportamore AB (publ) är Nordens ledande och snabbast växande teknikbolag som säljer sportrelaterade produkter på nätet. 2017 omsatte koncernen 758 MSEK. I maj 2015 noterades Sportamore på NASDAQ Stockholm och har blivit flerfaldigt utnämnda till Årets Nätbutik, Årets e-handel samt vunnit pris som Årets Kundtjänst. Under 2017 besöktes Sportamore och Sportamore Outlet av över 45 miljoner besökare. Sportamore säljer över 20 000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Sedan starten har Sportamore fokuserat på ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti. För mer information vänligen besök www.sportamore.se