Sportamore inger stämningsansökan mot Aftonbladet

Styrelsen för Sportamore AB (Publ) har beslutat att stämma Aftonbladet för avtalsbrott i samband med samarbetet runt Sportbladetshop. Grunden är att Aftonbladet vid upprepade tillfällen har överträtt konkurrensklausulen i samarbetsavtalet som finns mellan parterna. Med anledning av detta ges idag en stämningsansökan in till Stockholms tingsrätt.

Sportamore och Aftonbladet inledde under våren 2011 ett samarbete runt försäljning av sportartiklar i vad som kom att kallas Sportbladetshop under www.aftonbladet.se. I avtalet som reglerar samarbetet finns en konkurrensklausul som vid vite förbjuder Aftonbladet att inleda motsvarande samarbeten med i förhållande till Sportamore konkurrerande verksamheter.

Sportamore har uppmärksammat att Aftonbladet vid upprepade tillfällen överträtt denna konkurrensklausul och har därför fört en dialog med Aftonbladet som inte har gett önskat resultat. Mot bakgrund av detta har styrelsen för Sportamore idag beslutat att inge en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt.

Telefon: 0046 (0)705 56 22 26

Sportamore AB (publ) är en sportbutik på nätet som återförsäljer produkter inom sport- och fritidssegmentet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer närmare 12 000 produkter från 400 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti. För mer information: www.sportamore.se.

Bolagets aktie är listad på marknadsplatsen Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank AB.

Sportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. I maj 2015 noterades bolaget på NASDAQ Stockholm och blev utnämnda till Årets Nätbutik inom Sport och Outdoor av Prisjakts medlemmar samt Årets Kundtjänst på Nordic E-Commerce Awards. Under 2016 och 2017 har Bolaget fortsatt vinna priser och har bland annat blivit utsedda till Årets E-handel av Retail Awards och attraherar över 45 miljoner besökare. Sportamore säljer ca 20 000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti. För mer information www.sportamore.se