Ansökan hos Finansinspektionen: SPP Fonder startar etisk fond och Nasdaqfond

Ansökan hos Finansinspektionen: SPP Fonder startar etisk fond och Nasdaqfond SPP Fonder ansöker om att få starta ytterligare två aktieindexfonder: SPP Aktieindexfond Global Etisk och SPP Aktieindexfond Nasdaq 100. De båda fonderna kommer att ingå i SPP Fonders ordinarie utbud och kommer att finnas som alternativ i PPM-valet. - Fonderna kompletterar vår indexfondfamilj som nu består av inte mindre än sex fonder, säger Pär Bäckman, vd för SPP Fonder. Aktieindexfond Global Etisk följer ett globalt etiskt index: Dow Jones Sustainability Group Index. Fonden investerar i företag som, förutom de ekonomiska resultaten,visar samhällsengagemang och har ett sunt förhållningssätt till naturresurser. Aktieindexfond Global Etisk investerar inte i företag som sysslar med alkohol, tobak och spel. - Våra kunder efterfrågar en etisk fond, det gäller alla slags kunder: institutioner, kommuner, företag och privatpersoner Vi har oerhörd respekt för vad som är etiskt och använder oss därför av Dow Jones erfarenhet och kompetens inom området, säger Pär Bäckman. SPP Aktieindexfond Nasdaq 100 följer ett index som till stor del innehåller teknologiföretag. - SPP Aktieindexfond Nasdaq 100 är ett spännande tillskott till vår indexfondfamilj, som ju har global täckning. Det känns bra att kunna erbjuda våra kunder en intressant fond från en av världens mer spännande börser, fortsätter Pär Bäckman. Fonderna kommer att ingå i SPPs ordinarie fondutbud för fondförsäkring och vanligt fondsparande. De kommer även att finnas som alternativ i PPM-valet (de kommer dock inte att hinna införas i katalogen). SPPs indexfondfamilj är till för den som vill spara tryggt och enkelt på lång sikt. Det långsiktiga sparandet kan vara för eget bruk, för pensionssparande eller för kommande generationer. För ytterligare information: Pär Bäckman, vd SPP Fonder, tfn 08 - 441 60 00, tfn direkt 08 - 441 92 33 Försäkringsbolaget SPP är Nordens största liv- och pensionsförsäkringskoncern med 1,8 miljoner försäkringar och cirka 360 miljarder kronor i totalt förvaltade tillgångar i koncernen. Huvudverksamheten är att hantera de tjänstepensionsförsäkringar som baseras på den ITP-plan som SAF och PTK kommit överens om. SPP verkar genom dotterbolagen SPP Liv och SPP Kapitalförvaltning även på den konkurrensutsatta delen av marknaden för tjänstepensioner samt på marknaden för fonder och kapitalförvaltning. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00280/bit0002.pdf