Plantation skapar svensk romhistoria – lanserar exklusiv rom i samarbete med Mackmyra

Den karibiska topproducenten Plantation Rum släpper för första gången två romsorter tillsammans med svenska Mackmyra Whisky i en begränsad upplaga. Rom blir allt populärare bland svenskar och Plantation Rum är marknadsledande, känd för sin kvalitet och innovationshöjd.

– Att experimentera med olika typer av fat ger spännande uttryck till rommen. Vårat samarbete tillsammans med Mackmyra har gett oss möjlighet att använda fat från svensk ek som ger en helt ny upplevelse av rom, säger Alexandre Gabriel, grundare av Plantation Rum.

Sedan starten för 30 år sedan är Plantation en av de mest framgångsrika romproducenterna i världen och grundaren Alexandre Gabriel är ständigt på jakt efter nya anslag. Samarbetet med svenska Mackmyra startade för några år sedan och 2016 släpptes en whisky som slutlagrats på romfat. Nu är det Plantations tur att ge uttryck för samarbetet och i början på oktober släpper Plantation två nya romsorter i limiterad upplaga. Det är alla första gången en rom lanseras som har slutlagrats på svenska whiskyfat och upplagan förväntas säljas slut på bara några timmar.

För några år sedan träffade jag Angela D’orazio som är masterblender på Mackmyra i Sverige. Hon jobbar som vi, med små fat och högkvalitativt, vilket jag tyckte var spännande. Vi bestämde oss på en gång att byta fat. Vi hoppas att kunna göra fler tolkningar i framtiden tillsammans, säger Alexandre Gabriel, grundare av Plantation

Plantation är känd för sina högkvalitativa produkter där rom från utvalda destillerier i Karibien tagits fram, lagrats och blendats. Rommen får sin rika smak, finess, elegans och struktur genom att dubbellagras på både bourbon- och cognacsfat. Plantation är idag en av de populäraste romproducenterna och har bidragit till att förflytta rommen från barskåpet in till finrummet.

De senaste åren har rom fått en högre status och det är kul att se att även svenskarna upptäckt rommen och det märks inte minst på den enorma efterfrågan vi har i Sverige, säger Alexandre Gabriel.

Plantations resa började på 90-talet när Alexandre Gabriel reste runt i Karibien på jakt efter den perfekta rommen. Alexandre såg möjligheter i att förnya lagringsmetoderna i faten – där och då föddes Plantation. År 2012 tilldelades Alexandre utmärkelsen Master Blender i World's Best Rum och han har även vunnit prestigefyllda Golden Barrel Award

Produktfakta lanseringen

Fakta Plantation Barbados 16YO Single Cask Elegant

Ursprung: Barbados | Alkoholhalt: 41,4 % | Lagringstid: 16 år – Bourbonfat 11år, Cogancsfat: 4år, Mackmyra Swedish Oak: 1 år | Färg: Mahogny | Vol: 70 cl | Pris: 999kr | Antal flaskor: 702 | Artikelnummer: 99274 | Lansering: 3/11 - 2017

Fakta Plantation Barbados XO Single Cask Ambassador Rök

Ursprung: Barbados | Alkoholhalt: 40,6 % | Vol: 70cl| Lagringstid: 6 år – Bourbonfat: 4år, Cognacsfat: 1år, Mackmyra Ambassador 1år | Färg: Mahogny | Pris: 999kr | Antal flaskor: 2200 | Artikelnummer: 99323 | Lansering: 3/11 – 2017

För mer information, kontakta gärna:

Karl Wennberg, Portofolio Manager Spirits
Spring Wine & Spirits AB, part of the Spendrups Group
+46 (0)70 988 59 99 / karl.wennberg@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 25 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Cantina Zaccagnini, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann, Frescobaldi och Plantation Rum. www.springwine.se