Lovande resultat i studie av svårbehandlad bröstcancerform

Sprint Bioscience har framgångsrikt visat att bolagets Vps34-inhibitorer har bra effekt i en djurmodell av trippel-negativ bröstcancer (TNBC), en svårartad bröstcancerform som lätt sprider sig till andra delar av kroppen (metastaserar). TNBC drabbar runt 90 000 kvinnor varje år i EU och USA.

Den 20 oktober meddelade Sprint Bioscience att bolagets preliminära data från studier av Vps34-inhibitorer in vivo visade minskad tumörtillväxt. Nu presenterar bolaget resultaten från den fullständiga studien.

Under året har Sprint Bioscience utvecklat potenta Vps34-inhibitorer med goda läkemedelsegenskaper. I en djurmodell av TNBC har två föreningar testats i två olika doser. Båda föreningarna har visat signifikant minskad tumörtillväxt under 10 dagars behandling. Föreningarna har getts oralt en gång dagligen och har tolererats väl utan akuta toxiska effekter.

Vid studiens avslutande var de behandlade djurens tumörer ca 40 % mindre än de icke-behandlade. I studien har också frekvensen av metastaser studerats. De djur som fått Vps34-inhibitorer har visat lägre frekvens metastaser.

De här är glädjande resultat och de data som vi nu fått är vad våra diskussionspartners har väntat på. Vi kommer nu gå vidare i diskussionerna med de internationella läkemedelsbolag som har intresserat sig för projektet.” säger Anders Åberg, VD för Sprint Bioscience.

Cirka 600 000 nya bröstcancerfall registreras årligen i EU och USA. Ungefär 15 % av dessa är TNBC. Detta betyder att 90 000 kvinnor varje år drabbas av den aggressiva bröstacancern TNBC.

Vps34-inhibitorer blockerar autofagi, en process i cancercellen som är viktig för tumörens förmåga att överleva och spridas i kroppen. Genom autofagi bryts felaktiga eller onödiga komponenter ned för att kunna återanvändas som byggstenar. Autofagi gör att cancerceller kan överleva näringsbrist och har en central roll i utvecklingen av resistens mot cellgifter och andra terapier. Ett flertal svårbehandlade cancerformer har visat sig vara beroende av autofagi, däribland trippelnegativ bröstcancer, där patienterna har en sämre prognos för överlevnad relativt andra bröstcancerformer.

Anders Åberg, VD, Sprint Bioscience
Tel: 0762-738 777

Sprint Bioscience AB (publ) är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till
den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Sprint Bioscience har sin verksamhet i
Stockholm. Sprint Bioscience-aktien är noterad på NASDAQ OMX First North listan och handlas under kortnamnet SPRINT.
Ytterligare information finns att hämta på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.se. Certified Advisor är Redyey, www.redeye.se.

Sprint Bioscience │ Teknikringen 38A │114 28 Stockholm │ Sweden │ 46-(0)8-411 44 55 │info@sprintbioscience.com

Taggar:

Citat

De här är glädjande resultat och de data som vi nu fått är vad våra diskussionspartners har väntat på. Vi kommer nu gå vidare i diskussionerna med de sju internationella läkemedelsbolag som har intresserat sig för projektet.
Anders Åberg, VD för Sprint Bioscience