Positiva data i ett av Sprint Bioscience cancerprojekt

Sprint Bioscience har erhållit positiva data från sina djurstudier i Vps34-projektet. Studierna har gjorts i en modell av den svårbehandlade cancerformen trippelnegativ bröstcancer. Efter de första framgångsrika djurstudierna kan Sprint Bioscience gå vidare i diskussionerna de för med ett antal större läkemedelsbolag.

Sprint Bioscience har erhållit resultat från in vivo-försök genomförda i Vps34-projektet. Resultatet från studien med Vps34-inhibitorer indikerar en betydande minskning av tumörtillväxten under behandlingstiden som uppgick till 10 dagar. Försöket har gjorts i en modell i möss med så kallad trippelnegativ bröstcancer, som är en mycket svårbehandlad cancerform. De data som hittills erhållits är preliminära men ger en tydlig indikation på potentialen i projektet. Den fullständiga analysen av studien väntas inom en månad.

”De data vi nu erhållit är positiva och visar att vårt projekt har potential att utvecklas till en fungerande behandling av svårbehandlade cancerformer. Vi för sedan tidigare diskussioner med ett antal större läkemedelsbolag kring Vps34. De aktörer som visat intresse har efterfrågat data från effektstudier i djurmodell, vilket vi nu har. Så nu kan vi gå vidare i våra kommersiella dialoger med målsättningen att ingå ett licensavtal för projektet.” säger Anders Åberg, VD för Sprint Bioscience.

Vps34-inhibitorer blockerar autofagi, en process i cancercellen som är viktig för tumörens förmåga att överleva och spridas i kroppen. Genom autofagi bryts felaktiga eller onödiga komponenter ned för att kunna återanvändas som byggstenar. Autofagi gör att cancerceller kan överleva näringsbrist och har en central roll i utvecklingen av resistens mot cellgifter och andra terapier. Ett flertal svårbehandlade cancerformer har visat sig vara beroende av autofagi, däribland trippelnegativ bröstcancer, där patienterna har en mycket dålig prognos vad gäller överlevnad.

Sprint Bioscience genomför för närvarande en spridningsemission på 22,5 mkr inför en listning av bolagets aktie på Nasdaq First North. Teckningstiden pågår fram till och med den 24 oktober. Ytterligare information om emissionen återfinns på www.sprintbioscience.se/emission

Tel: 0762-738 777

Sprint Bioscience AB (publ)
är en del av den nya svenska läkemedelsindustrin. Bolaget har målet att ta fram läkemedelskandidater till den globala läkemedelsmarknaden inom cancerområdet på ett mer tids- och resurseffektivt sätt. Ytterligare information finns att hämta på bolagets hemsida; www.sprintbioscience.se.

Taggar: