100-metersbalkar av stål från SSAB gör Helsingfors nya bibliotek till en imponerande syn

Helsingfors efterlängtade centrumbibliotek Oodi får ett förstklassigt läge i stadens centrum, mellan järnvägsstationen och Musikhuset. Bibliotekets stomme innehåller stålbalkar som sträcker sig ungefär 100 meter mot skyn. De iögonfallande balkarna har byggts med hjälp av band och klipp av stålplåt, som levererats av SSAB.

Huvudentreprenör för byggnadsarbetet är YIT och Normek Oy är den underleverantör som svarar för stålkonstruktionerna. SSAB levererade stålet som används i stomkonstruktionerna till Normek. Normek svetsade sedan stålvalven av dessa band och klipp med många passager för att skapa ett konstnärligt resultat som påminner om en stor fackverkskonstruktion. I den sista byggnadsetappen kommer stålstommen att döljas av en träbeklädnad. Biblioteket får en fasad av trä och glas.

Helsingfors centrumbibliotek har ritats av arkitektbyrån ALA Oy, Helsingfors och ska stå färdigt i slutet av 2018. När trevåningsbyggnaden blir klar kommer den att vara ett offentligt utrymme för människor att träffas och umgås i. Förutom ett brett utbud av böcker har biblioteket även en biograf, ett stort antal lokaler för rekreation, arbete och utställningar och till och med en bastuavdelning.

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.com Följ med oss även i sociala medier: Facebook , Instagram , LinkedIn , Twitter och YouTube

Om oss

SSAB är ett stålföretag med bas i Norden och USA. SSAB erbjuder högkvalitativa produkter och tjänster utvecklade i nära samarbete med kunderna, för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. SSAB har produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm och har en sekundär notering på Nasdaq OMX i Helsingfors. www.ssab.com