Brand i transformator i SSAB:s anläggning i Hämeenlinna

På tisdagseftermiddagen utbröt en brand i en transformator i SSAB Europes valsverk i Hämeenlinna. Anläggningen utrymdes på grund av röken. Branden har släckts. Inga personer har skadats.

Enligt preliminära uppskattningar innebär skadorna några dagars produktionsstopp för kallvalsning. Galvaniserade och färgbelagda produkter kommer snart att återgå till normal produktionstakt, medan kallvalsning initialt kommer att ha begränsad kapacitet. Reparationsarbetet startar så snart som möjligt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kari Ojala, platschef SSAB Hämeenlinna, telefon +358 40 844 3000
Kerstin Danasten, tf presschef SSAB, telefon +46 72 222 78 29

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube