Real Steel New Zealand vinner Hardox Wearparts Award

Bolaget fick första pris för sin innovativa konstruktion av en laminerad rotor i stötkrossar för gruvbrytning

Real Steel är den första vinnaren av utmärkelsen Hardox Wearparts Award. Tävlingen lanserades i år av SSAB för att ge erkännande till Hardox Wearparts-center för deras innovationsförmåga och produktframgångar med applikationer på eftermarknaden.

Real Steel är ett av drygt 200 Hardox Wearparts-center världen över som erbjuder slitdelar och slitdelsservice till branscher som bergs- och gruvbrytning, skogsbruk, transport och återvinning m.fl.

För den prisbelönta applikationen arbetade Real Steel på plats hos kunden, Sollys Contractors som erbjuder transport-, byggnads- och schakttjänster, och som sökte efter en lösning för sina snabbt utslitna rotorskivor. I samarbete med Real Steels slitageexperter konstruerade man en laminerad skiva tillverkad av Hardox 500 och Hardox 550.

Resultatet blev att rotorns totala livslängd ökade tre gånger och produktionskostnaderna minskade med 30 procent.

Tidigare hårdpåsvetsade man rotorskivorna, vilket var både tidskrävande och dyrt. Det ojämna slitaget på rotorskivorna gjorde att de ofta behövde tas bort och påsvetsas på nytt och balanseras. De återkommande påsvetsningarna ledde till utmattning och sprickor i basmetallen.

-        Vår lösning förlänger livslängden samtidigt som vi slipper påsvetsningar och ombalansering av rotorerna”, säger Luke Mathieson, VD på Real Steel. Lösningen innebär också att slitaget på rotorerna blir jämnare.

Real Steel konstruerade också om bottenplattan och uppgraderade den från AR400 till Hardox 550. Dessutom gjordes ett uttag i skivan för att kunna sätta in Hardox 600 slitplåt där det största slitaget inträffade.

-        Vi är glada att kunna ge den här utmärkelsen till Real Steel för deras innovation, som valdes ut bland många bidrag från Hardox Wearparts-center runtom i världen”, säger Nancy Matos chef Marknadsutveckling SSAB Services.
Det är en av de stora fördelarna som våra center har av att tillhöra Hardox Wearparts-nätverket – möjligheten att dela idéer och få inspiration av andra centra för att skapa tillväxt i verksamheten.

Två andra center fick också pris: Herman Johnson i Sverige vann andrapriset för sin Toolox-skopa och Ethalon Service i Ryssland fick tredje pris för sina kvarnknivar tillverkade av Hardox 600. Herman Johnson AB har utvecklat en skopa för masugnsslagg tillverkad av Toolox som håller i 24 månader jämfört med sex månader med tidigare material. Prisutdelningen ägde rum den 2 juni 2016 på Real Steels huvudkontor i Nya Zeeland.

Bilder:

1. Real Steel tar emot Hardox Wearparts Award
  2. Laminerad rotor för stötkross, det vinnande bidraget
  3. Toolox-skopa, andrapristagare
  4. Sprängskiss på skopa tillverkad i Toolox
  5. Knivar för produktion av skrotgummi, tredjepristagare

Se video med det vinnande bidraget.

För mer information kontakta: Nancy Matos, chef Marknadsutveckling SSAB Services. Telefon 070 378 7628

Hardox Wearparts är världens största leverantör av slitdelar och slitdelsservice. Med mer än 200 center i över 65 länder hittar du alltid ett Hardox Wearparts-center nära dig. Hardox Wearparts är en del av SSAB, tillverkaren av Hardox slitplåt. www.hardoxwearparts.com