Ruukki Construction blir majoritetsägare i Piristeel Oy

SSABs dotterbolag Ruukki Construction har kommit överens om att förvärva majoriteten (67 %) i finska Piristeel Oy. Piristeels omsättning under 2018 uppgick till cirka SEK 200 miljoner, varav merparten i Finland. Piristeel är Finlands ledande tillverkare av taksäkerhetsprodukter och takavvattningssystem. Förvärvet stödjer Ruukki Constructions tillväxtstrategi för takprodukter och förbättrar samtidigt SSABs position på den nordiska hemmamarknaden. Transaktionen väntas slutföras under första kvartalet 2019.

Piristeel grundades av Pentti och Ritva Piri i Österbotten år 1989 och har cirka 70 anställda vid tre produktionsanläggningar i Kauhava och Lapua. Under 2019 planerar företaget att koncentrera produktionen till en produktionsanläggning i Kauhava. De nuvarande ägarna kommer tills vidare att behålla en ägarandel om 33 % och fortsatta arbeta för bolaget. Ruukki Construction har option på att förvärva resterande ägarandel av bolaget. Företaget fortsätter verka under eget varumärke som en del av Ruukki Construction.

"Vi strävar efter att bygga lönsam tillväxt inom takprodukter. Förvärvet av Piristeel kompletterar vårt produktutbud inom taksäkerhet och takavvattningssystem. Vi kan erbjuda våra kunder mer konkurrenskraftiga helhetslösningar, särskilt i Finland men även på våra övriga huvudmarknader. Ruukki Constructions internationella sälj- och servicenätverk gör det möjligt att växa Piristeels verksamhet. Piristeel är ett välskött bolag vars verksamhet passar väl in i vår strategi”, säger Sami Eronen, VD för Ruukki Construction.

SSAB strävar att vara ledande på den nordiska hemmamarknaden och här spelar SSABs dotterbolag Ruukki Construction en viktig roll. Förutom takprodukter är Ruukki Constructions övriga affärsområden Building Components med fokus på produkter till vägg- och takkonstruktioner, och Building Systems, som fokuserar på projekt inom stom- vägg- och takkonstruktioner. Ruukki Constructions totala försäljning år 2018 uppgick till cirka 6,1 miljarder kronor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sami Eronen, VD, Ruukki Construction, sami.eronen@ruukki.com, tel. +358 40 557 8839

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube