SSAB introducerar  Hardox och Toolox som rundstång

SSAB introducerar Hardox och Toolox som rundstång, med samma garanterade egenskaper som motsvarande plåtprodukter. Målet är att utveckla nya användnings­områden för slitstarkt konstruktionsstål och verktygsstål, som ger SSABs kunder nya möjligheteter till starkare och lättare konstruktioner.

Renheten och det låga legeringsinnehållet, i kombination med en optimal värme­behandlingsprocess, skapar överlägsna mekaniska egenskaper hos rundstängerna.

Dagens hårda konkurrens inom stålbranschen kräver kortare ledtider till marknaden och bättre produktprestanda. Hardox och Toolox, som levereras seghärdade för att en hög brottgräns och höga hårdhetsnivåer, ger nya möjligheter för produktdesign. Behovet av värmebehandlingar elimineras och ledtiden till marknaden blir kortare.

– Vi har bevisat att Toolox rundstång har tekniska tillämpningsområden i verktygshållare och i olika typer av stålaxlar och -rullar, säger Joaquín Azcona, Head of Product Group, Protection & Tooling, SSAB.­ Även Hardox rundstång har fungerat bra i traditionella Hardox-segment, såsom i snabb­fästen för grävskopor samt i andra strukturella applikationer som till exempel bultar. Användningen av de nya rundstängerna ger möjlighet att optimera bearbetning i maskiner samt svetsning och polering, avslutar Joaquín Azcona.

Dimensionsprogrammet ligger mellan 21 och 141 mm med en maxlängd på 5 000 mm. Det aktuella lagerutbudet finns under Stock/Toolox i SSAB-appen. Kapade bitar av Toolox eller Hardox kan beställas genom det väletablerade globala nätverket av godkända Toolox-distributörer. Både SSAB och distributörer kommer att kunna ge kunderna support samt teknisk rådgivning.

För mer information, kontakta:

Joaquín Azcona, Head of Product Group, Protection & Tooling SSAB, +46 155 254 142 | joaquin.azcona@ssab.com

SSAB är en stålkoncern baserad i Norden och USA. SSAB erbjuder avancerade produkter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med dess kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. SSAB har produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på NASDAQ OMX-börsen i Stockholm och sekundärnoterat på NASDAQ OMX i Helsingfors.