SSAB introducerar fem nya produktfamiljer för specifika kundbehov

SSAB introducerar nu fem nya produktsortiment eller ”familjer”. Alla produktfamiljer har optimerade erbjudanden baserat på kundbehov, produkter anpassade efter kundernas produktionsprocesser och maximerad prestanda hos slutprodukten. Det här märks även i utformningen av namnen på produktfamiljerna: SSAB Domex, SSAB Boron, SSAB Form, SSAB Laser® Plus och SSAB Weathering.

– Kunderna vill veta vad en produkt kan erbjuda, så vi har valt att gruppera våra produkter efter deras användningsområden, säger Olavi Huhtala, chef för SSAB Europe. Det här kommer att göra det betydligt enklare att hitta rätt produkt till rätt tillämpningsområde. Vi har skapat de här optimerade erbjudandena genom att kombinera nyutvecklade produkter med ett urval av de bästa produkterna från våra tidigare produktutbud.

Det nya produktsortimentet kommer även att erbjuda SSABs kunder direktåtkomst till företagets breda tjänste- och supportutbud. Kunder kan ta kontakt med SSAB för att få råd när det gäller bearbetning och teknisk support om hur de kan förbättra sin produktivitet.

Sammanslagningen mellan SSAB och Ruukki har resulterat i en omstrukturering av SSABs produktportfölj. Förra året lanserade SSAB några nya produkter och den här produktlanseringen kommer, tillsammans med en nylansering av varumärket Docol för fordonsbranschen, att göra SSABs nya produktportfölj komplett. SSABs varumärkesfamiljer som lanseras idag, inkluderar både varmvalsad grovplåt, varm- och kallvalsad tunnplåt, metallbelagda produkter, rörprodukter och profiler.

SSABs nya optimerade produkterbjudande inom stålprodukter och -tjänster innefattar:

SSAB Domex

SSAB Domex är ett brett produktutbud av mångsidiga konstruktionsstål med utmärkta kallformningsegenskaper för hög produktivitet och tillförlitliga resultat.

SSAB Boron

SSAB Boron är härdbara stål tillverkade för enkel och enhetlig produktion av slitstarka produkter som härdas i kundens egen verkstad.

SSAB Form

SSAB Form är det rätta valet för pressning, sträckning, djupdragning, bockning, trycksvarvning och andra formningsförfaranden, särskilt vid höga produktionsvolymer som kräver exakta och enhetliga produktegenskaper.

SSAB Laser® Plus

SSAB Laser® Plus är ett konstruktionsstål för effektiv laser-, vatten- och plasmaskärning som förbättrar avkastningen och produktkvaliteten tack vare en garanterad planhet efter beskärning, låga inre spänningar och en slät yta.

SSAB Weathering

SSAB Weathering och COR-TEN® erbjuder kunderna ett brett urval av produkter med flexibla beställningar av höghållfasta och korrosionsbeständiga stålsorter.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Johan Broback, projektledare för SSABs varumärkesprodukter. Tel: +46 70 204 5773

Bilder finns på SSABs mediabank

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq OMX i Helsingfors. www.ssab.com